اندازه گیری سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم در نمونه های دوغ عرضه شده در شهر تهران با روش HPLC

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
دوغ محصول تخمیری سالم و سلامت بخش است که به عنوان یک نوشیدنی ملی ایران محسوب می شود. با توجه به اهمیت ملی دوغ و مصرف روز افزون این نوشیدنی تخمیری سلامت بخش و استفاده از نگهدارنده های سوربات و بنزوات به منظور افزایش ماندگاری و کاهش بار میکربی در دوغ، لزوم مطالعاتی به منظور تعیین استاندارد و حدود مجاز این افزودنی ها در این فرآورده لبنی تخمیری حائز اهمیت است. هدف از این مطالعه، اندازه گیری سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم در نمونه های دوغ عرضه شده در سطح تهران می باشد.
مواد و روش ها
به منظور اندازه گیری سطوح نگهدارنده های سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم در دوغ، ابتدا عوامل موثر بر استخراج سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم (pH نمونه استخراجی، حجم حلال استخراجی، میزان محلول کارز و سرعت سانتریفوژ) بهینه سازی و از روش ارقام شایستگی معتبرسازی گردیدند. بدین منظور، حدود 90 آنالیز بر روی نمونه دوغ تهیه شده در آزمایشگاه انجام گردید. سپس، تعداد 60 نمونه دوغ از نوع بدون گاز گرمادیده در 3 ماه متوالی فصل تابستان از سطوح بازار جمع آوری و میزان سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم با دستگاه HPLC مورد اندازه گیری قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS 16 استفاده گردید.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد دوغ های صنعتی معروف عرضه شده در شهر تهران در فصل تابستان (تیر، مرداد و شهریور) از نظر مقدار غلظت سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم، تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند. بیشترین غلظت سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم به ترتیب 8/267 و 3/49 میلی گرم بر کیلوگرم و کمترین غلظت این نگهدارنده ها به ترتیب 2/8 و 6/4 میلی گرم بر کیلوگرم در نمونه های دوغ اندازه گیری گردید.
نتیجه گیری
علیرغم عدم وجود حد استاندارد برای مصرف نگهدارنده های سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم در دوغ، این نگهدارنده ها در دوغ های مصرفی شهر تهران استفاده می شوند. تحقیق حاضر می تواند گامی موثر برای تدوین استاندارد و تعیین حدود مجاز مصرف نگهدارنده های سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم محسوب شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p1201760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!