میزان بقاء در اقدام کنندگان به خودسوزی در استان کرمانشاه (90-1389)

پیام:
چکیده:
زمینه
خودسوزی یکی از خشن ترین روش های اقدام به خودکشی است که در ایران شیوع بالایی دارد. بیشترین میزان میرایی ناشی از خودکشی و خودسوزی در ایران مربوط به استان کرمانشاه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان بقاء و عوامل تاثیرگذار بر بقاء اقدام کنندگان به خودسوزی در استان کرمانشاه انجام شد.
روش ها
در این تحقیق کلیه افرادی که در طی سال های 1389 و 1390 در استان کرمانشاه در اثر خودسوزی فوت کرده و یا نیاز به بستری داشتند مورد بررسی قرار گرفتند؛ برآورد تابع بقاء با استفاده از روش کاپلان مایر انجام و مقایسه ها توسط آزمون لگ رتبه و رگرسیون کاکس در نرم افزار Stata12 صورت گرفت.
یافته ها
343 نفر طی سال های 1389 و 1390 در استان کرمانشاه اقدام به خودسوزی کردند. که 288 نفر (84%) از آن ها زن بودند، از این تعداد 184 نفر (6/53%) در اثر اقدام به خودسوزی فوت کردند. میانگین و میانه زمان بقاء در افرادی که اقدام به خودسوزی عمدی کرده بودند به ترتیب 6/2±33 و 2±11 روز بود. برآورد میزان بقاء با استفاده از آزمون لگ رتبه حاکی از آن بود که میزان بقاء با سن، اختلال روانی، اعتیاد به مواد مخدر و درصد سوختگی ارتباط معناداری دارد، اما با جنسیت، وضعیت تاهل و عامل سوختگی ارتباط معناداری ندارد. بعد از آنالیز چندمتغیره با استفاده از رگرسیون کاکس فقط دو متغیر درصد سوختگی و سن توانستند در مدل باقی بمانند و سایر متغیرها از مدل حذف شدند.
نتیجه گیری
میزان میرایی ناشی از خودسوزی بسیار بالا است و از طرفی میانگین و میانه بقاء در افرادی که اقدام به خودسوزی کرده اند بسیار پایین است بنابراین نیاز است اقدامات درمانی به سرعت و بدون هدر دادن وقت انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
563 تا 571
لینک کوتاه:
magiran.com/p1206103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!