بررسی آنزیم سفالوسپورین آسیلاز در برخی باکتری های گرم منفی جدا شده از نمونه های بالینی جهت تولید آنتی بیوتیک های نیمه سنتزی سفالوسپورینی در صنایع داروسازی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سفالوسپورین آسیلازها پپتیدازهای بسیار تخصص یافته ای هستند که قادرند پیوند آمیدی بین یک هسته بتالاکتام و یک زنجیره ی جانبی را بدون تخریب حلقه ی بتالاکتام بشکنند. این آنزیم سفالوسپورین C را به 7-آمینوسفالوسپورانیک اسید (7-ACA) تبدیل می کند. 7-ACA حدواسط مهم برای سنتز سفالوسپورین های نیمه سنتتیک در صنایع داروسازی می باشد. هدف از این مطالعه، غربالگری و بهینه سازی سویه هایی است که بیشترین مقدار تولید آنزیم سفالوسپورین آسیلاز جدا شده از نمونه های بالینی در میان برخی باکتری های گرم منفی مولد آنزیم سفالوسپورین آسیلاز دارا می باشد.
روش بررسی
از مجموع60 سویه جمع آوری شده از چندین بیمارستان در نقاط مختلف شهر تهران سویه های بالینی سودوموناس، اسینتو باکتر و اشرشیاکلای جدا شد. ابتدا با روش آنتی بیوگرام سویه های مقاوم تفکیک شده سپس فعالیت آنزیم با دستگاه اسپکتروفتومتریک سنجیده شد. پس از شناسایی و جداسازی سویه های مولد آنزیم، اثر مولفه های زمان، دما، pH و میزان هوادهی محیط کشت بر میزان تولید آنزیم بررسی شد.
یافته ها
در این مطالعه از میان سه گروه باکتری های ذکر شده، سویه ای از سودوموناس آئروژینوزا فعالیت سفالوسپورین آسیلازی قابل توجهی از خود نشان داد. فعالیت بهینه برای این گونه در مولفه های pH معادل 8، زمان گرماگذاری 48 ساعت، دمای 37 درجه ی سانتی گراد و مولفه هوادهی با دور rpm150 به دست آمد.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان می دهد که سویه سودوموناس نسبت به سایر سویه های بررسی شده در این مطالعه، فعالیت سفالوسپورین آسیلازی قابل توجهی از خود نشان می دهد و همچنین این سویه می تواند برای تولید صنعتی آنزیم یا کارهای تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 50
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1208657 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!