بررسی ارتباط سبک دلبستگی و سبک هویت با اختلال شخصیت مرزی دانش آموزان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اختلال شخصیت مرزی یک الگوی فراگیر بی ثباتی در روابط بین فردی و خودانگاره و خلق و خوی تکانشگرانه مشخص می شود، که در اوایل دوره بزرگسالی شروع شده و در محیط ها و موقعیت های مختلف ظهور می کند. عوامل مختلفی با صفات مرزی رابطه دارد. این پژوهش در پی دستیابی به ارتباط سبک های دلبستگی و سبک های هویت با اختلال شخصیت مرزی دانش آموزان می باشد.
مواد و روش کار
نمونه آماری این تحقیق شامل 200 نفر از دانش آموزان مقطع نظری استان آذربایجان شرقی در سالتحصیلی 90- 1389 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه اختلال شخصیت مرزی کلاریج و بروکس، پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید و آزمون سبک های هویت برزونسکی استفاده شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
یافته های به دست آمده نشان می دهد بین اختلال شخصیت مرزی با سبک هویت هنجاری (234/- =r)، سبک هویت تعهد (302/- =r) همبستگی منفی و با سبک هویت سردرگمی(197/ =r)، سبک دلبستگی ناایمن(257/ =r) و سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی (303/ =r) همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0 >p). بین سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری (505/ =r) و سبک هویت تعهد (406/ =r) رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (05/0 >p). بین سبک هویت هنجاری با سبک تعهد(440/ =r) رابطه مثبت و با سبک دلبستگی ناایمن 164/- =r) رابطه منفی و معنی داری وجود دارد (05/0 >p). بین سبک هویت سردرگمی با سبک هویت تعهد(320/- =r) رابطه منفی و با سبک دلبستگی ناایمن (223/ =r) و ناایمن اجتنابی (214/ =r) رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد(05/0 >p). همچنین رابطه سبک هویت تعهد با سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی منفی و در سطح پنج صدم معنی دار می باشد. رابطه سبک دلبستگی ناایمن و سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی (246/ =r) مثبت و معنی دار می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه استاندارد نشان داد که متغیرهای سبک هویت تعهد، هنجاری و سردرگمی و نیز سبک دلبستگی ناایمن و ناایمن اجتنابی در دانش آموزان قوی ترین متغیرها برای پیش بینی اختلال شخصیت مرزی می باشند
بحث و نتیجه گیری
براساس یافته های پژوهش اختلا ل شخصیت مرزی عبارت است از الگوی ناسازگارانه و با دوام تجربه درونی و رفتار بیرونی که به زمان نوجوانی یا جوانی بر می گردد. که با سبک دلبستگی ناایمن و نایمن اجتنابی و همچنین با سبک هویت سردرگمی رابطه مستقیم دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1211575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!