بررسی فراوانی ضایعات مخاط دهان در بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی بابل در سال 1389

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به این که تفاوت قابل ملاحظه ای در میزان شیوع ضایعات مختلف دهان در نقاط مختلف دنیا وجود دارد(1) و از آن جایی که در کشور ما مطالعه های زیادی در این زمینه صورت نگرفته است، هدف از این مطالعه بررسی شیوع ضایعات دهانی در مراجعین به بخش بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی بابل می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت توصیفی و روش نمونه گیری سرشماری بوده است.تمام افراد 15 سال و بالاتر که به بخش بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی بابل در سال 1389 مراجعه کرده بودند از نظر جنس، سن، وجود ضایعات دهانی، بیماری سیستمیک، مصرف سیگار، الکل و استفاده از پروتز بررسی شدند، اطلاعات بیمار در پرسشنامه ثبت گردید و با نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری square-Chi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در این مطالعه 1870 نفر که شامل 784 مرد و 1086زن، مورد بررسی قرار گرفتند. فراوانی ضایعات دهانی در مجموع4/26 درصد بود. شایع ترین ضایعات مشاهده شده زبان باردار (8/4 درصد)، زبان شیار دار (9/3 درصد) ولیکن پلان (8/1 درصد) بود. ضایعات دهانی در زنان بیش تر از مردان بود. فراوانی کل ضایعات به طور معنی داری در افراد سیگاری و افرادی که از پروتز استفاده می کردند بیش تر بود. ارتباط معنی داری بین مصرف الکل و بروز ضایعات مشاهده نشد.

استنتاج

فراوانی نسبتا بالایی از ضایعات دهانی در مطالعه ما مشاهده شد که مرتبط با مصرف سیگار و استفاده از پروتز بود. در نتیجه برنامه هایی برای بالا بردن آگاهی مردم در زمینه خطر مصرف سیگار و استفاده صحیح از پروتز نیاز می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1212342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!