بررسی نظرات اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد معیارهای یک استاد خوب دانشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه
شناخت ویژگی های مطلوب یک مدرس اهمیت بالایی دارد، زیرا این خصوصیات می تواند موجب تسهیل فرآیند آموزش شده و حتی نقص کتب درسی و کمبود امکانات آموزشی را جبران کند. شناخت این ویژگی ها به مدرسین کمک می نماید تا برنامه ریزی آموزشی مناسب تری انجام داده و بهتر به اهداف آموزشی از پیش تعیین شده دست یابند. این پژوهش با هدف «بررسی نظرات اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد معیارهای یک استاد خوب دانشگاهی» انجام شد.
روش
در یک بررسی مقطعی و توصیفی تحلیلی 240 نفر از اساتید که به روش طبقه ای و تصادفی ساده انتخاب شده بودند، پرسشنامه را تکمیل نمودند. اطلاعات توسط spss11.5 با آزمون های توصیفی تحلیلی مناسب آنالیز شد.
یافته ها
میانگین سنی اساتید 8.014+45.13 بود. معیارهای اعضای هیات علمی برای یک استاد خوب به ترتیب شامل: دانش پژوهی، مهارت ارتباطی، مهارت تدریس، مهارت ارزشیابی دانشجویان، سپس ویژگی های ظاهری اساتید بود. آزمون ANOVA نشان داد بین متغیرهای سابقه کار، رتبه و موقعیت اجتماعی رشته تحصیلی اساتید و اولویت حیطه های مهارت ارتباطی، دانش پژوهی، روش تدریس، ارزشیابی و ویژگی های ظاهری اساتید معنی دار است (p<0.05). آزمون t نشان داد ارتباط بین داشتن اوقات فراغت و اولویت حیطه دانش پژوهی، مهارت ارتباطی و ارزشیابی رابطه معنی دار آماری موجود بود (p<0.05). همبستگی سن اساتید و اولویت دانش پژوهی (p=0.000 و r=-0.337) و ویژگی های ظاهری اساتید (p=0.000 و r=-0.248) معنی دار و معکوس بود.
نتیجه گیری
مقایسه نظرات اساتید بیانگر همسویی در تعیین معیارهای یک استاد خوب می باشد. اولویت دادن به حیطه دانش پژوهی و مهارت ارتباطی استاد، بیانگر اهمیتی است که این قشر برای تعامل با دانشجویان به عنوان پیش زمینه تعلیم و تربیت قائل شده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
159
لینک کوتاه:
magiran.com/p1217105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!