تجارب پرستاران از خطاهای دارویی

پیام:
چکیده:
مقدمه

ایمنی بیماران نگرانی عمده مراکز مراقبت سلامتی می باشد وامروزه بیمارستان ها جهت کسب تاییدیه و اعتبار بایستی ایمنی بیماران را تضمین نمایند.از میان موارد مربوط به ایمنی بیماران،میزان خطای دارویی به عنوان شاخص عمده کیفیت مراقبت سلامتی محسوب می شود.با توجه به این که زوایای مختلف این پدیده به طور واضح شناخته شده نیست و پرستاران منبع اصلی دانش در این زمینه هستند، برآن شدیم به مطالعه ی تجارب پرستارانی که با خطای دارویی مواجه شده اند،بپردازدیم تا جنبه های مربوط به این پدیده آشکار شود، چرا که با شناسایی صحیح این پدیده می توان آن را مدیریت کرد.این مقاله از پایان نامه دانشجویی استخراج شده است.

روش ها

پژوهش کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شده است.مشارکت کنندگان در پژوهش، پرستاران دارای تجربه خطای دارویی شاغل در مراکز درمانی شهر اصفهان بودند.نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف آغاز وتا اشباع داده ها ادامه یافت. در نهایت، تعداد شرکت کنندگان در پژوهش به 10 نفر رسید.گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق بدون ساختار و تجزیه و تحلیل داده ها به روش کلایزی انجام گردید.

یافته ها

از یافته های این پژوهش،شش مضمون اصلی که بیان گر تجارب پرستاران از خطای دارویی می باشد،استخراج گردید که عبارتند از:بستر مهیا کننده ی خطا،گستره ی خطا،اغماض، پیامد خطا،کتمان خطا وگزارش دهی خطا.

بحث و نتیجه گیری

پرستاران زمانی اشتباه خود را گزارش می کنند که احساس امنیت کنند و گزارش اشتباه آنان نتایج زیان آوری برای آن ها به دنبال نداشته باشد. جا دارد مدیران مراکز، خط مشی گزارش دهی خطا را مورد بازنگری قرار دهند و فرهنگ سیستم گزارش دهی غیر تنبیه ی را سازمان دهی نمایند تا پرستاران نسبت به گزارش دهی خطا تشویق شوند ومدیران بر اساس رویکرد مبتنی بر سیستم با خطا برخورد نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
310 تا 319
لینک کوتاه:
magiran.com/p1219572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!