تببین تجارب دانشجویان پرستاری از انس با قرآن در کنترل اضطراب امتحان: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه

اضطراب امتحان یک پدیده شایع در میان دانشجویان و از جمله مشکلات نظام آموزشی محسوب میشود. طبق آموزه های دینی اسلام، ارتباط معنوی با خداوند باعث آرامش دلها می شود و از اضطراب جلوگیری میکند. در همین راستا این مطالعه با هدف تببین تجارب دانشجویان پرستاری از انس با قرآن در کنترل اضطراب امتحان دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد.

روش کار

این مطالعه به روش کیفی و رویکرد آنالیز محتوی انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات، از مصاحبه استفاده شد. مطالعه با نمونه گیری هدفمند شروع و در طی تکامل طبقات، با نمونه گیری نظری ادامه یافت. تعداد 23 نفر به مدت 2 ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تجزیه و تحلیل مداوم مقایسه ای استفاده گردید.

یافته ها

تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد در این مطالعه کنترل اضطراب امتحان، تقویت ظرفیت فردی، اثر گذاری آوا و معانی قرآن و اثرات نهایی تاثیر قرائت قران به عنوان کدهای سطح سوم ناشی از تاثیر انس با قرآن در کنترل اضطراب امتحان، و همچنین «تاثیر قرائت قرآن بر تمامی ابعاد اضطراب امتحان و ارتقاء ظرفیت های فردی» به عنوان تم یا درون مایه اصلی این مطالعه پدیدار شد.

نتیجه گیری

در این پژوهش، تجارب ناشی از تاثیر قرائت قرآن در کنترل اضطراب امتحان با رویکردکیفی نسبت به روش کمی، با ژرفای بیشتری مورد شناسایی قرار گرفته اند. «تاثیر قرائت قرآن بر تمامی ابعاد اضطراب امتحان و ارتقاء ظرفیت های فردی» به عنوان درونمایه اصلی این مطالعه، یک یافته بسیار مهم و کاملا منطبق برکلام خدا در قرآن است. بنابراین به منظور بهره گیری بیشتر از الطاف و نعمات الهی که در آیات آسمانی قرآن تجلی کرده است، قرائت قرآن به تمامی دانشجویان به خصوص در ایام امتحانات پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
379 تا 392
لینک کوتاه:
magiran.com/p1219583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!