توسعه هسته دینامیکی یک مدل گردش کلی جو بر مبنای تاوایی پتانسیلی با الگوریتم فرابرد پربندی نیمه لاگرانژی دررو

پیام:
چکیده:
توسعه هسته دینامیکی هیدروستاتیک برای مدل گردش کلی جو بر مبنای تاوایی پتانسیلی با الگوریتم فرابرد پربندی نیمه لاگرانژی دررو مورد بررسی قرار می گیرد. خطی سازی معادلات بسیط با مختصه قائم تعمیم یافته حول حالت پایه ساکن امکان استخراج مدهای قائم و استفاده از آنها برای طراحی و پیاده سازی طرحواره گام برداری زمانی نیمه ضمنی را فراهم می کند. استفاده از متغیرهای پیش یابی تاوایی پتانسیلی، واگرایی سرعت و تقریبی از واگرایی شتاب در توسعه هسته دینامیکی، مستلزم حل معادله ای بیضوی از نوع هلمهولتز پیراسته در محاسبه ضخامت فشاری لایه های ایجاد شده میان ترازهای متوالی است. استفاده از تصویر به فضای مدهای قائم حل این معادله بیضوی را هم تسهیل می کند. در حل عددی، طرحواره های طیفی در راستای مداری، مرتبه چهارم فشرده در راستای نصف النهاری و نیمه ضمنی با سه تراز زمانی به کار می رود.
در این پژوهش، مدل ساخته شده بر مبنای تاوایی پتانسیلی در مختصه قائم تعمیم یافته و استخراج مدهای قائم در مدل با موفقیت از عهده آزمون ناپایداری کژفشار بر می آید. در آزمون صورت گرفته با دو لایه، حالت اولیه جت متوازنی است که ناپایداری آن با یک پریشیدگی کوچک به راه می افتد. نتایج حاکی از شکل گیری و توسعه امواج کژفشار در طی 30 روز انتگرال گیری عددی برای شارش حدی با عدد فرود نزدیک یک است. آزمون موفق صورت گرفته، زمینه را برای آزمایش کامل مدل درحکم یک هسته دینامیکی در آرایشی نزدیک تر به واقعیت با تعداد زیادی لایه و برهم کنش با سطح زیرین فراهم می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p1225672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!