تعیین رخساره های سنگی با استفاده از خوشه سازی براساس نمودار با تفکیک پذیری چندتایی (MRGC) نمودار های پتروفیزیکی چاه: بررسی یکی از میدان های خلیج فارس

پیام:
چکیده:
میدان مورد بررسی در این پژوهش، یکی از بزرگ ترین میدان های گازی جهان است که در خلیج فارس قرار دارد. ازآنجاکه سنگ مخزن این میدان کربنات نامتجانس است، تعیین رخساره های سنگی آن می تواند راه حلی کارآمد برای طبقه بندی رخساره های مخزن در جهت تعیین خواص پتروفیزیکی سنگ مخزن، مدل سازی مخزن و تفکیک کردن مناطقی که پتانسیل بالاتری برای تولید نفت دارند از مناطق کم پتانسیل باشد. دقیق ترین روش تعیین رخساره استفاده از مغزه است اما مغزه گیری بسیار گران و وقت گیر است و به صورت محدود در برخی چاه ها قابل دسترسی است. بنابراین در این تحقیق بر تعیین رخساره سنگی با استفاده از داده های نمودار های چاه پرداخته شده است.در این راستا روش خوشه سازی براساس نمودار با تفکیک پذیری چندتایی (MRGC) که روشی براساس روش ناپارامتری K- امین همسایه نزدیک و نمایش نموداری داده است، بر روی نمودار های صوتی، تخلخل نوترون، چگالی و پرتو گاما اعمال شده تا رخساره الکتریکی معادل رخساره سنگی به دست آمده از مغزه، بازسازی شود. خوشه های روش MRGC از مدلی که دارای خواص مشخص وابسته به گروهی از رخساره های سنگی است، تعریف می شود. گروه های رخساره های کوچک با استفاده از شاخص همسایگی برای تعیین جاذبه همسایه نزدیک kام برای هر نقطه، شکل می گیرند. درنهایت خوشه های نهایی با تجمع خوشه های کوچک شکل می گیرند که منجر به شناسایی 8 رخسارهاین میدان گازی از نمودار های چاه با دقت زیاد می شود. روش مورداستفاده در این تحقیق نیاز به مغزه گیری گسترده در این میدان را رفع می کند و منجر به صرفه جویی بسیار در هزینه و زمان می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1229147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!