آشکارسازی تاسیسات زیرسطحی و تحلیل مشخصه های تپ GPR

پیام:
چکیده:
آشکارسازی تاسیسات زیرسطحی و آگاهی از مشخصات و محل دفن دقیق آنها یکی از چالش هایی است که مهندسان تاسیسات همواره با آن مواجه اند. گسترش شهرها و به واسطه آن نیاز به توسعه شبکه های تاسیساتی و رفاهی جدید و همچنین نیاز به تعمیر و نگهداری از شبکه های قدیمی تر، تعیین محل دقیق آنها را بسیار پراهمیت ساخته است. در این راستا روش های غیر مخرب به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه و همچنین کاهش اختلا ل های ناشی از حفاری های بی مورد در مناطق شهری، مورد توجه بسیاری از مهندسان این رشته قرار گرفته است. یکی از روش های ژئوفیزیک نزدیک سطح که در سال های اخیر در این زمینه موفقیت هایی حاصل کرده، روش GPR است. در این تحقیق با در نظر گرفتن چند مورد متفاوت تحقیقاتی در شرایط متفاوت زیرسطحی قابلیت روش GPR در تعیین محل دقیق این گونه ساختارها، مورد بررسی قرار گرفته است. به علاوه در این تحقیق با رویکردی متفاوت در تفسیر داده ها، با تحلیل مشخصه های دامنه، فاز و بسامد تپ های GPR سعی در دریافت حداکثر اطلاعات از مقطع های GPR شده است.
برداشت سه بعدی داده ها در یکی از سایت های مورد بررسی، پردازش، تفسیر و نمایش سه بعدی ساختارهای زیرسطحی را ممکن ساخته است. از طرفی برداشت های مقاومت ویژه در این منطقه، بررسی و تطبیق نتایج حاصل از اندازه گیری های GPR را فراهم کرده است. با در نظر گرفتن یک نیم رخ روی محیط های با رسانندگی الکتریکی زیاد، تاثیر نامطلوب رسانندگی محیط برداشت در اندازه گیری های GPR نشان داده شده است. ازآنجاکه مقاومت وی‍ژه محیط های زیرسطحی نقش مهمی در نفوذ امواج ایفا می کند، با تحلیل طیف بسامد تپ های GPR در این محیط، برآوردی از مقاومت وی‍ژه محیط زیرسطحی به دست آمده است. همچنین با تحلیل این طیف، نوفه های سامان مند که در اندازه گیری های GPR تاثیرگذار و دارای بسامد متفاوتی از سیگنال ها هستند، قابل شناسایی اند. در ادامه با در نظر گرفتن یک نیم رخ روی تاسیسات فلزی و غیرفلزی دانشگاه صنعتی شاهرود، بررسی های جزئی تر روی این گونه هدف ها صورت گرفته است. در این سایت برآورد قطر لوله غیرفلزی محتوی آب با استفاده از اطلاعات موجود در مقطع زمانی GPR، با دقت خوبی ممکن شده است. همچنین با تحلیل مشخصه های دامنه و فاز تپ های دریافتی در قسمت هایی از این نیم رخ، پاسخ های فلزی و غیرفلزی مورد بررسی، تفکیک پذیر است. در خاتمه این مقاله با در نظر گرفتن یک نیم رخ روی لوله های غیرفلزی، اثر شاره محتوی آنها در اندازه گیری های GPR بررسی شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1229155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!