بررسی تاثیر روش های مختلف جراحی آندوسکوپیک و میکروسکوپیک در سرانجام آدنوم هیپوفیز عمل شده در بیمارستان سینا طی سال های 1386-1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با ورود آندوسکوپ به حیطه اعمال جراحی مغز و اعصاب از دهه 80 میلادی، تحولی نوین در روش های جراحی تومورهای هیپوفیز ایجاد شده است و در حال حاضر روش آندوسکوپیک ترانس اسفنوئید در کنار روش های قدیمی-تر مانند میکروسکوپیک ترانس سپتال، با نتایج قابل مقایسه در حال انجام است.
مواد و روش ها
تمام بیمارانی مبتلا به آدنوم هیپوفیز که در طی سال-های 86 تا نیمه اول سال 91 با یکی از دو تکنیک آندوسکوپیک و یا میکروسکوپیک تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، به طور منظم با استفاده از تصویربرداری ام آر آی، ارزیابی پروفایل هورمونی هیپوفیز و ارزیابی-های بینایی سنجی تحت پیگیری قرار گرفتند. میزان عود، میزان بهبود بینایی، میزان نرمال شدن سطح هورمون ها و عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت در هر دو گروه با یکدیگر مقایسه شد.
یافته ها
از 41 بیمار مورد مطالعه، 32 مورد با تکنیک آندوسکوپیک و 9 مورد با تکنیک میکروسکوپیک تحت عمل قرار گرفته بودند. شایعترین تومور، آدنوم غیرمترشحه هورمون بوده و میزان بروز عوارض در کوتاه مدت و طولانی مدت از جمله دیابت بی مزه، نشت مایع مغزی نخاعی و سینوزیت در گروه آندوسکوپیک بیشتر بود، اگرچه تکنیک آندوسکوپیک با عود کمتر، طول مدت بستری کمتر و موفقیت بیشتر در نرمال شدن سطح هورمون ها همراه بود (005/0< P).
نتیجه گیری
در صورتیکه تکنیک آندوسکوپیک با وسایل و تجهیزات مناسب و توسط جراح با تجربه انجام شود، از نظر سرانجام درمان می تواند با تکنیک میکروسکوپیک قابل مقایسه باشد، گرچه برای به دست آوردن نتایج بهتر نیاز به طرح مطالعات کارآزمایی بالینی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1229453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!