بررسی شیوع هموگلوبین E درمتقاضیان ازدواج شهرستان بابلسر سال های 90-1385

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
2/5 درصد از جمعیت دنیا ناقل یک نقص عمده هموگلو بین هستند. ناحیه ساحلی دریای خزر تحت تاثیر پدیده برتری هتروزیگوتی (hetrozygote advantage effect.) متعاقب شیوع بالای مالاریا، مخزن ناقلین انواع هموگلوبینوپاتی ها می باشد. هموگلوبین E، یکی از واریانت های بتاگلوبین است که نتیجه ازدواج آن ها با بتامینورها ممکن است باعث تولدکودک دچارآنمی شدید مشابه تالاسمی ماژورشود. این مطالعه به منظور تعیین شیوع هموگلوبین E- درمتقاضیان ازدواج مراجعه کننده به مرکز مشاوره تالاسمی شهرستان بابلسر طی سال های 1390- 1385 انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی مقطعی که روی 750 متقاضی ازدواج (375 زن و 375 مرد) که دچار آنمی هیپوکروم میکروسیتر (MCH<27 MCV<80 و یا هر دو) مراجعه کننده به مرکز مشاوره شهرستان های بابلسر می باشد که جهت شناسایی نوع آنمی آلفا، بتا و یا انواع نادرتر از الکتروفورز قلیایی و اسیدی هموگلوبین و آزمایشات تکمیلی ژنتیک بهره گرفته شد.
یافته ها
این روی 750 نفر از متقاضیان ازدواج که دچار آنمی میکروسیتر (MCH<27 MCV<80و یا هر دو) بودند جهت تعیین نوع آنمی بر اساس هموگلوبین الکترفورز تقسیم بندی شدند که 297 نفر بتا مینور و 403 نفر با HgbA2 طبیعی 50 نفر با هموگلوبین باند شناسایی شدند که در هموگلوبین الکتروفورز اسیدی و HPLC 20 نفر (6/2 درصد) دارای باند HgbE بودند که 10 نفر جهت تشخیص قطعی DNAanalysis انجام دادند که جهش با جا به جایی (Glu26 Lys (HgbE تایید شد.
استنتاج
باتوجه به شیوع هموگلوبینوپاتی در این منطقه، شناسایی و تفکیک صحیح انواع آن بالاخص واریانت های بتاگلوبین از جمله HgbE که هموگلوبین جدیدی که اخیرا در این منطقه شناسایی شده، جهت پیشگیری از بروز تالاسمی ماژور و تسریع در شناسایی آزمایشات پیش از تولد با اهمیت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1232720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!