بررسی تفاوت بین فاکتور خطرهای شایع سکته های مغزی ایسکمیک بر گردش خون قدامی و خلفی

چکیده:
سابقه و هدف
یکی از شایع ترین بیماری های نورولوژیک و دومین علت مرگ و میر در افراد بالغ محسوب می شود. اطلاع دقیقی در خصوص نقش مستقل هر یک از فاکتورهای خطر بر گردش خون قدامی و خلفی مغز موجود نمی باشد در حالی که سکته مغزی در مسیر قدامی شایع تر ولی در مسیر خلفی شدیدتر و خطرناک تر است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه فاکتورهای خطر شایع سکته ای مغزی ایسکمیک بر گردش خون قدامی و خلفی انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه بیماران شامل 200 بیمار مبتلا به سکته مغزی ایسکمیکترومبوتیک بوده اند که طی یک سال به اورژانس های بیمارستان بوعلی ساری و امام بهشهر مراجعه نموده اند نوع سیرکولاسیون درگیر با MRA و MRI مشخص شد. فاکتور خطرهای بیماران اعم از دیابت، هیپرتانسیون، هیپرلیپیدمی، کشیدن سیگار و بیماری های ایسکمیک قلب ثبت شد.
یافته ها
از 200 بیمار 4/40 درصد دچار پرفشاری خون و 2/45 درصد دیابتیک، 7/33 درصد دچار هیپرلیپیدمی و 7/14 درصد دچار بیماری ایسکیک قلبی و 7/7 درصد سیگاری بوده اند. در این مطالعه اثر سن و جنس بر نوع گردش خون درگیر معنی دار نبوده است. در افراد دیابتی شانس درگیری سیرکولاسیون خلفی 6/1 برابر (05/0p<). در افراد مبتلا به پرفشاری خون هم شانس درگیری گردش خون خلفی 6/1 برابر بوده است (05/0p<). در حالی که اثر هم زمان دیابت و فشارخون بر نوع گردش خون درگیر معنی دار نبوده است (05/0p>). شانس درگیری گردش خون قدامی در بیماران دچار هیپرلیپیدمی پنج برابر گردش خون خلفی بوده است. بین سیگار کشیدن و نیز بیماری های ایسکمیک قلبی و نوع گردش خون درگیر اثر معنی داری مشاهده نشده است (05/0p>).
استنتاج
با توجه به شیوع بیشتر سکته های مسیر خلفی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون و یا دیابتی و خطرناک تر بودن این نوع از سکته های مغزی این ریسک فاکتورها را با دقت بیش تری به مقادیر نرمال نزدیک کرد و در این بیماران به سندرم های مسیر خلفی توجه ویژه مبذول داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1232730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!