ارزیابی کینتیکی آنزیم نیتریک اکسید سنتاز استخراج شده از کلیه گوسفند

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نیتریک اکسید (NO) از طریق نیتریک اکسید سنتاز (NOS) و از ال- آرژینین تولید شده و در پروسه های فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی متعددی از سیستم های بیولوژیکی نقش دارد. در این بررسی، فعالیت های کینتیکی NOS جدا شده از کلیه گوسفند مورد ارزیابی قرار گرفت.
مواد و روش ها
با استفاده از تکنیک های هموژنیزاسیون، رسوب توسط سولفات آمونیوم و کروماتوگرافی ستونی روی DEAE-32سلولز و''2، ''5-ADP-آگاروز، آنزیم NOS از 500 گرم از بافت کلیه گوسفند، جدا و خالص سازی شد. در هر مرحله از روند خالص سازی این آنزیم، مقدار پروتئین و فعالیت آن با استفاده از روش های برادفورد و گریس بررسی شد.
یافته ها
در این بررسی، وزن ملکولی NOS کلیه گوسفند در الکتروفورزSDS-PAGE، 54 کیلو دالتون بود. فعالیت ویژه، 6/0 واحد بر میلی گرم پروتئین و بازده خالص سازی آن نیز 9/0 درصد (خلوص نسبی 20 برابر) به دست آمد. pH و دمای اپتیم این آنزیم نیز به ترتیب 4/7 و 30 درجه سانتیگراد به دست آمد و انکوباسیون پروتئین نشان داد که در محدوده دمایی 10 تا 30 درجه سانتیگراد به مدت 15 دقیقه، آنزیم پایدار می باشد. در غلظت 75 میکرو مول از سوبسترای ال-آرژینین، بیشترین فعالیت NOS مشاهده شد. Vmax و Km آنزیم به ترتیب 250 نانو مول در دقیقه در میلی گرم پروتئین و 32/5 میکرومول به دست آمد.
استنتاج
نزیم NOS از کلیه گوسفند با خلوص نسبی 20 برابر خالص سازی شد و دمای اپتیمم، pH، غلظت مناسب سوبسترا، Vmax و Km آن به ترتیب 30 درجه سانتیگراد، 4/7، 75 میکرومول، 250 نانو مول در دقیقه در میلی گرم پروتئین و 32/5 میکرومول به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1233073 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!