غربالگری نوروپاتی محیطی حسی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
گایدلاین های انجمن دیابت آمریکا در سال 2008، بر اساس عملکرد پزشکی مبتنی بر شواهد، پیشنهاد کرده است که در زمان تشخیص دیابت نوع دوم، بیماران بایستی از نظر نوروپاتی محیطی دیابتی غربال گری شوند، اما به علت تظاهرات بالینی وسیع و پیچیده نوروپاتی محیطی دیابتی و کمبود معیارهای ارزشیابی عینی، غربال گری نوروپاتی محیطی دیابتی مشکل می باشد. این مطالعه با هدف غربال گری نوروپاتی محیطی حسی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم در شهرستان اهواز در ایران انجام شده است.
مواد و روش ها
تعداد 150 بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم که جهت درمان به کلینیک دیابت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مراجعه می کردند به صورت در دسترس انتخاب و با استفاده از دو نوع مونوفیلامن سیمز وینشتاین 8 و 10 گرمی مورد معاینه قرارگرفتند. سپس تست هدایت عصبی از بیماران به عمل آمد و در نهایت حساسیت و ویژگی دو ابزار محاسبه شد.
یافته ها
حساسیت و ویژگی مونوفیلامن سیمز- وینشتاین 10 گرمی در نقاط 10-1 به ترتیب 1/64- 8/30 درصد و 2/89- 64 درصد بود. حساسیت و ویژگی مونوفیلامن 8 گرمی در همین نقاط بین 2/28 تا 1/64 درصد و 2/62 تا 3/88 درصد بود.
استنتاج
مونوفیلامن سیمز- وینشتاین بنا به دلایل مختلف بهترین انتخاب برای غربال گری نوروپاتی حسی در بیماران دیابتی می باشد و توانایی پیش گویی کننده برای آمپوتاسیون و بروز زخم پای دیابتی را دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1233427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!