تاثیرات نانوذرات نقره بر فعالیت آنزیم فسفوکراتین کینازو بافت عضله موش های بزرگ آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

محققان نانوتکنولوژی ابعاد وسیعی از کاربرد نانو ذرات را شناسایی کرده اند که ممکن است نقش مهمی در درمان بیماری ها داشته باشد. با توجه به نبود مستندات دقیق درباره سمیت نانو ذرات نقره این تحقیق باهدف بررسی تاثیر نانو ذرات نقره بر آنزیم فسفوکراتین کیناز صورت گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه کلوئید نانو نقره با غلظت های 50، 100،200و PPm400 به رت های نر ویستار در پنج روز متوالی تزریق و سپس خونگیری انجام شد و نمونه بافتی تهیه شده از عضله اسکلتی با هماتوکسیلین- ائوزین رنگ آمیزی شد. برای بررسی تاثیر نانو نقره بر فعالیت آنزیم فسفوکراتین کیناز در روزهای مختلف از آزمون آنالیز واریانس دو طرفه استفاده شد و (05/0 >p) معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

آزمون آنالیز واریانس دوطرفه (ANOVA Way owT) نشان داد که غلظت های مختلف نانو ذرات نقره بر روی فعالیت آنزیم فسفوکراتین کیناز تاثیر معنی دار ندارد (0/841=p) اما اثر زمان بر فعالیت آنزیم فسفوکراتین کیناز موثر است (0/005=p) به طوری که در روز هشتم بعد از تیمار در همه غلظت های نانو ذرات نقره میانگین فعالیت آنزیم فسفوکراتین کیناز افزایش یافته است. تغییرات بافتی در دوز PPm 400 از نانو ذرات نقره نیز رخ داد.

استنتاج

گسترش نانوتکنولوژی در دنیای امروز و استفاده از آن در ساخت لوازم پزشکی و لوازم خانگی بر کسی پوشیده نیست. بنابراین تعمیم نتایج این مطالعه می تواند در زمینه آسیب های عضلانی در انسان در زمینه پزشکی مورد استفاده قرار گیرد لذا باید در استفاده از لوازم حاوی نانو نقره احتیاط فراوانی به عمل آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1233482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!