بررسی شیوع هیپر گلیسمی و عوامل مرتبط با آن در مصدومین حوادث ترافیکی مراجعه کننده به اورژانس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
وجود هیپرگلیسمی باعث افزایش عوارض در بیمار ترومایی می شود و با کنترل آن، پیش آگهی بیمار بهبود می یابد. در این مطالعه ما قصد داشتیم شیوع هیپرگلیسمی و عوامل مرتبط با آن را در مصدومین مالتیپل تروما بررسی نماییم. قند خون 472 بیمار مالتیپل ترومای مراجعه کننده به اورژانس، cross-sectional
مواد و روش ها
در این مطالعه بیمارستان امام حسین تهران از تیر ماه لغایت مهر ماه 89 اندازه گیری شد. آستانه هیپرگلیسمی تاثیرگذار، 140 میلی گرم در دسی لیتر در نظر گرفته شده است. بیماران دیابتیک از مطالعه خارج شدند. آمار جمع آوری شده وارد نرم افزار کامپیوتری آنالیز شد. chi-square و t-test شد و با کمک تست آماری SPSS 16
یافته ها
در این مطالعه شیوع هیپرگلیسمی در بیماران مالتیپل تروما ناشی از حوادث رانندگی حدود 20 درصد است و این یافته در بیمارانی که شکستگی همراه داشتند به طور معنی داری بیش تر بود. هیپرگلیسمی با موارد، جنس، سن، مکانیسم تروما، محل تروما ارتباط معنی داری نداشت. همچنین بین وجود خونریزی داخل مغزی و هایپرگلیسمی ارتباط مثبتی دیده شد.
استنتاج
با توجه به شیوع بالای هیپرگلیسمی همراه تروما و یافته های قبلی مبنی بر بهبود پیش آگهی و کاهش عوارض در صورت کنترل آن، توصیه می شود در تمام بیماران مالتیپل تروما به خصوص زمانی که شک به شکستگی در آن ها داریم، در بدو ورود به اورژانس تست قند خون را انجام دهیم. در مورد سایر موارد ترومایی، مطالعات بیش تری لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
328 تا 332
لینک کوتاه:
magiran.com/p1233996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!