ارزیابی ارتباط بین گلبول های سفید خون و HS-Crp با هیپرتانسیون شریان ریوی ثانویه به بیماری انسدادی مزمن ریه

پیام:
چکیده:
زمینه
عوامل التهابی نقش مهمی در پاتوژنر برخی انواع هیپرتانسیون شریان ریوی از قبیل هیپرتانسیون اپدیویانیک ریه (IPAH) بازی می کند. گرچه عوامل التهابی از قبیل IL6، WBC و TNFa نقش مهمی در IPAH دارند ولی اطلاعات محدودی درباره ارتباط راکتان های فاز حاد در ایجاد هیپرتانسیون ریوی ثانویه ناشی از COPD (Chronic obstractive pulmonary disease) وجود دارد.
روش ها
این مطالعه به صورت مقطعی (Cross- Sectional) روی 94 بیمار مبتلا به COPD انجام شده است. بیماران با سابقه مصرف استرویید، عفونت، تروما و خونریزی گوارشی در یک هفته گذشته از مطالعه خارج شدند. تست تنفسی پلاتیسموگرافی و اکوکاردیوگرافی برای کلیه بیماران انجام شد. جهت انجام آزمایشات گلبول های سفید خون (WBC) وHS-CRP (High sensitive C.reactive protein) از تمام بیماران خونگیری به عمل آمد.
یافته ها
20 نفر (6/28%) از بیماران مبتلا به COPD دچار هیپرتاسیون شریان ریوی شده بودند. میانگین گلبول های سفید در گروه مبتلا به هیپرتاسیون شریان ریوی به طور معنادار بیشتر از گروه غیرمبتلا بود (4%P=) (2205±mic/lit8504 در مقابل 1731±mic/lit7044). میانگینHS-CRP نیز در بیماران مبتلا به هیپرتاسیون شریان ریوی به طور معنادار بیشتر از گروه غیرمبتلا بود (2/13±pg/ml8/8 در مقابل 1/5±pg/ml07/4) (032/0=P). بعد از تعدیل از نظر سن، جنس، هموگلبین و هماتوکریت، O2sat، FVC وFEV1، ارتباط HS-CRP و WBC با هیپرتانسیون شریان ریوی کماکان معنادار باقی ماند (022/0=P و 018/0=P).
نتیجه گیری
عوامل التهابی از قبیل HS-CRP و گلبول های سفید، یک عامل فاکتور مستقل برای ابتلا به هیپرتانسیون ریوی در بیماران COPD می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
622 تا 627
لینک کوتاه:
magiran.com/p1235131 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!