یکپارچگی ادراکی و بازشناسی دیداری اشیاء در کودکان اتیسم با عملکرد بالا

پیام:
چکیده:
زمینه
گرچه نقص در عملکرد اجتماعی و ارتباطی بارزترین ویژگی کودکان اتیسم است، اما شواهدی برای غیرمعمول بودن پردازش های ادراکی در آن ها وجود دارد. در مطالعه حاضر یکپارچگی ادراکی دیداری در کودکان اتیسم مورد بررسی قرار گرفت. این پردازش ها به انسجام ادراکی در ساختار دیداری و در قالبی کل نگر نیاز دارد.
روش ها
25 پسر مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا و 25 پسر بهنجار رشدی، از نظر پردازش های ادراکی دیداری ارزیابی گردیدند. محرک های دیداری شامل تصاویر گسسته (ناکامل) و کامل اشیاء بود که در صفحه نمایشگر ارایه می گردید و تکلیف آزمونی شامل نامگذاری سریع و دقیق تصاویر دیده شده بود. پاسخ ها با استفاده از آزمون t مستقل مقایسه شد. همچنین تاثیر عامل درجه تکمیل تصویر و گروه بر پردازش های دیداری نمونه ها با استفاده از آنالیز واریانس با اندازه گیری تکراری بررسی شد.
یافته ها
کودکان اتیسم در نامیدن تصاویر ناکامل عملکرد پایین تری داشتند، در حالی که هر دو گروه در بازشناسی تصاویر کامل اشیاء یکسان بودند. از سویی کلیه نمونه های مطالعه در نامگذاری تصاویر کامل بهتر از گسسته عمل کردند. همچنین اثر تعاملی نوع تصویر و گروه نیز بر پردازش های دیداری معنادار بود.
نتیجه گیری
نقص در بازشناسی تصاویر گسسته، می تواند نشانگر اختلال در پردازش های مرتبط با یکپارچگی ادراکی- دیداری در مبتلایان اتیسم باشد. تشخیص این تصاویر در کودکان اتیسم به طور معنادار با کودکان هنجار متفاوت بود که نشانگر ضعف در پردازش های مرتبط با اکمال دیداری و یکپارچگی درکی می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
637 تا 646
لینک کوتاه:
magiran.com/p1235138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!