سنجش رابطه تکالیف رشدی چرخه زندگی خانواده طلاق و مشکلات عاطفی - رفتاری کودکان (مطالعه موردی دانش آموزان منطقه 12 آموزش و پرورش تهران)

پیام:
چکیده:
هدف عمده این پژوهش، سنجش رابطه تکالیف رشدی چرخه حیات خانواده طلاق و بروز مشکلات عاطفی رفتاری در کودکان است. خانواده اولین و بنیادی ترین نهاد تامین کننده سلامتی برای آحاد اجتماعی است و بستر رشد کودکان را فراهم می آورد؛ بروز طلاق تغییرات زیادی را بر آن تحمیل می کند. همچنین، بر پیچیدگی وظایف و تکالیف رشدی خانواده می افزاید و تغییر شکل آن، تمامی اعضا و به ویژه شرایط عاطفی رفتاری کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان مدارس دخترانه و پسرانه منطقه 12 آموزش و پرورش شهر تهران است. به این منظور، با 105 والد سرپرست فرزندان طلاق 12- 6 سال، مصاحبه به عمل آمده است و برای سنجش مشکلات رفتاری عاطفی کودکان از فهرست رفتاری آخنباخ و پرسش نامه فرزندپروری استفاده شده است.
بر اساس یافته های پژوهش، 43 درصد از کودکان دچار اختلالات عاطفی رفتاری هستند و این متغیر، با تکالیف رشدی اضافی خانواده طلاق، همبستگی بالایی دارد. از میان متغیرهای مستقل پژوهش، متغیر بازسازی شبکه حمایت اجتماعی و ترتیب دیدار با والد غیرسرپرست، 24/0 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین می کنند. نتایج پژوهش نشان می دهد که چگونگی و کیفیت مراقبت و والدگری بعد از طلاق، به خودی خود ازتجربه جدایی و طلاق مهم تر است و تاثیرات بسیاری بر بروز مشکلات رفتاری عاطفی کودکان دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1237300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!