چالش های مدیریتی طرح های پژوهشی کلان ملی و کاربست برنامه ریزی سلول عصر مدار برای مواجهه با آنها

مورد مطالعه: طرح های پژوهشی کلان ملی مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری
پیام:
چکیده:
هدف
اجرای پروژه های پژوهشی کلان ملی، نیاز به اتخاذ تدابیر ویژه ای دارد که چالشها و مشکلات پیش روی سیستم، مجری پروژه را مهار کند. تصویب ده ها طرح پژوهشی کلان ملی، پرداختن به الگوی مدیریتی چنین طرحهایی را ضروری می نمایاند. بنابر این، اهداف اصلی پژوهش حاضر عبارتند از: الف) پیش بینی چالش های فرا روی اجرای طرحهای پژوهشی و فناوری کلان ملی مصوب شورای عالی عتف؛ ب) طراحی الگوی برنامه ریزی راهبردی مناسب برای مدیریت این طرحها.
روش
این پژوهش در دو گام اصلی ساماندهی شد. نخست، طی انجام مصاحبه هایی نیمه ساختار یافته با گروهی از خبرگان و با بهره گیری از روش تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل محتوای مصاحبه ها، چالش های اجرای طرحهای پژوهشی مورد مطالعه استخراج شدند. سپس الگوی مفهومی مناسب برای مدیریت طرحها، به گونه ای که پاسخگوی چالش های شناسایی شده باشد، طراحی شد.
یافته ها
خروجی گام نخست، فهرستی از چالش های اجرای طرحهای پژوهشی مورد مطالعه و ترسیم شبکه مضامین آنها، مشتمل بر 35 مضمون پایه و 11 مضمون سازمان دهنده بود که حول دو محور مهارتهای فنی- سیستمی و مهارتهای انسانی- اجتماعی تحلیل شدند. سپس برنامه ریزی سلولی عصرمدار به مثابه الگویی برای مدیریت این پروژه ها و مواجهه خردمندانه با چالش های پیش بینی شده، مورد تاکید قرار گرفت.
نتیجه گیری
سیستمی مورد نیاز است که امکان انعطاف در انتخاب و اجرای برنامه ها را افزایش داده، بتواند مراحل گوناگون کار را به صورت جدا از همدیگر مد نظر قرار دهد و تا حد امکان از ناهماهنگی و آزمون و خطا بپرهیزد. لذا بر امکان استفاده از سیستم برنامه ریزی سلولی عصرمدار تاکید شد؛ سیستمی که اجرای پروژه های کلان را در قالب ریزبرنامه های سلولی امکان پذیر کند. این سیستم با تجزیه پروژه های کلان در قالب ریزپروژه ها و ریزبرنامه های سلولی، امکان نگاه مستقل به طراحی و اجرای آنها را طی زمان فراهم آورده، همزمان این امکان را توسعه می دهد که بتوان پروژه را در قالب بسته های عمودی(در گذر زمان و عصرهای متوالی) و افقی(در یک زمان و یک عصر معین) هماهنگ کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
577
لینک کوتاه:
magiran.com/p1237870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!