تحلیل فرهنگی راهبردی سایتها و پایگاه های اطلاعاتی حج و عمره

پیام:
چکیده:
بسیاری از وزارتخانه ها، سازمان های رسمی، سازمان های مردم نهاد و دفترهای سیاحتی و زیارتی در داخل و خارج از کشور به راه اندازی پایگاه اطلاعاتی و سایتهایی به منظور انعکاس و ارائه فعالیتها و خدمات خود حول محور حج و عمره اقدام کرده اند؛ اما با نگاهی دقیق به این سایتها بخوبی می توان دریافت که حوزه فعالیت آنها در سطح ملی است و در سطح بین المللی وارد نشده اند، در واقع هر یک از آنان به وضع موجود مسئله حج بسنده نموده اند و پرداختن به مسائل راهبردی و عمیق را از دستور کار خود خارج کرده اند.
در این تحقیق جامعه آماری شامل تمام سایتها و پایگاه های اطلاعاتی حج و عمره در فضای اینترنت است که دست اندرکار امور حج و عمره هستند. برای نمونه آماری نیز پس از غربالگری، نمونه آماری با روش نمونه گیری وضعی شامل صفحه اول 112عنوان وب سایت سازمانها، مراکز اطلاع رسانی و موسسه های فعال و دست اول در حوزه حج و عمره در داخل و خارج کشور به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی است که با روش تحقیق پیمایشی توصیفی/ تحلیلی و از نوع کاربردی مورد بررسی قرار گرفته اند؛ هم چنین برای تحلیل وب سایتها و تحلیل محتوا از روش تخصصی و مرسوم وب شناسی (Webology) استفاده شده است.
با بررسی نتایج از تجزیه و تحلیل داده ها با شیوه وب شناسی می توان نتیجه گرفت در حال حاضر سایتهای حج و عمره که در سطح ملی و بین المللی به فعالیت پرداخته اند، هیچ یک رسالت خود را به سطح راهبردی و بین المللی تعمیم نداده اند که این خود با موضوع مورد پژوهش – حج ابراهیمی - با آن ظرفیت، وسعت و عظمت جهانی که دارد به هیچ رو تناسب ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1240081 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!