مقایسه جنسیتی انگیزه ها و رضایت شغلی بهورزان ایران

پیام:
چکیده:
طرح مساله: شناخت مشکلات و مسائل بهورزان و هم چنین میزان رضایت مندی آن ها از شغلشان با رویکرد جنسیتی موضوع اصلی این پژوهش میدانی ملی قرار داده شد.
روش
روش تحقیق به صورت پیمایش با استفاده از تکنیک پرسش نامه نیمه استانداردیزه بوده است. حجم جمعیت نمونه معرف، برابر 2416 نفر مشتمل بر بهورزان شاغل به کار است. برای تحلیل و آزمون فرضیه ها از آزمون های مختلف از جمله ضریب همبستگی پیرسون، آزمون T، Anova و آزمون کای دو، استفاده شده است.
یافته ها
یافته ها حکایت از وجود تفاوت های معنادار در رضایت شغلی بهورزان در استان های مختلف و هم چنین براساس سن، طول مدت بهورزی، بومی و غیربومی بودن، وجود و یا عدم منابع درآمدی دیگر و وضعیت تاهل ایشان دارد. میزان رضایت شغلی مردان بهورز در ابعاد «رضایت از مردم/مراجعین روستایی» و «رضایت از مدیران» از زنان بهورز بیش تر است، در حالی که زنان بهورز رضایت بیش تری از خود شغل در مقایسه با مردان ابراز کرده اند.
نتایج
نارضایتی زنان بیش تر در ارتباط با حجم کاری زیاد و نارضایتی مردان بیش تر در ارتباط با حقوق دریافتی بوده است. مشکلات بهورزان مرد، حقوق و مزایای ناکافی، کمبود امکانات زندگی، مشکل مسکن، و نداشتن وسیله نقلیه عنوان شده است، در حالی که زنان بهورز به زیادی حجم کار، عدم رعایت بهداشت محیط و مشکل رفت و آمد به عنوان مهم ترین مشکلات اشاره نموده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1243109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!