«خود» و بزهکاری: نقش درمان یکپارچه نگر در بهبود ادراک خود در بزهکاران معتاد

پیام:
چکیده:
طرح مسئله: معضل اعتیاد را می توان مهمترین مسئله و آسیب اجتماعی سالهای اخیر دانست.در مدل «ادراک خود» که دیمون و هارت (1991) ارائه کرده اند، تاکید بر سطح تحول و تاخیر رشد می باشد و مشکلات روانی به نقص یا تاخیر در استدلال نوجوان درباره خود نسبت داده می شود. هدف این پژوهش بررسی سطح تحول ادراک خود در بزهکاران معتاد و نقش درمان یکپارچه نگر بر ارتقای آن می باشد. اهداف جانبی این پژوهش نیز بررسی نقش درمان یکپارچه نگر در بهبود خودپنداره و عزت نفس بزهکاران معتاد است.
روش
در این پژوهش از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل غیرتصادفی که یک نوع مطالعه نیمه آزمایشی است، استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش نوجوانان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت مشهد می باشند. حجم نمونه پژوهش 16 نفر بود (8 نفر گروه آزمایش و 8 نفر گروه گواه). جهت انتخاب شرکت کنندگان از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف استفاده شد. ابزار پژوهش، مصاحبه بالینی دیمون وهارت، آزمون خودپنداره بک و آزمون عزت نفس پوپ بود.
یافته ها
نتایج مرحله پیش آزمون، نشان دهنده تاخیر سطح تحول ادراک خود بزهکاران معتاد می باشد. همچنین درمان یکپارچه نگر در ارتقاء سطح تحول ادراک خود، بهبود خود پنداره و افزایش عزت نفس بزهکاران معتاد نقش دارد.
نتایج
این یافته ها فرضیه درمان خودبخود را رد می کند. بنابراین نظام های اصلاحی و امنیتی می بایست کاری بیش از نگهداری و مجازات بزهکاران انجام دهند و آن توسعه مراکز مشاوره و روان درمانی در زندانها و مراکز نگهداری بزهکاران می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
343
لینک کوتاه:
magiran.com/p1244606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!