نقش مرکز مراقبت بعد از خروج در اشتغال زایی زنان زندانی خوزستان

پیام:
چکیده:
بیان مسئله: این بررسی به مطالعه و ارزیابی عملکرد مرکز مراقبت بعد از خروج زندانهای استان خوزستان در ایجاد اشتغال برای زندانیان زن خوزستانی و جلوگیری از تکرار جرم آنها در سال 1385 می پردازد.
روش تحقیق: پرونده 124 زن زندانی آزاد شده در این سال بررسی شد و مجموعه خدمات رفاهی و تسهیلاتی مرکز مراقبت بعد از خروج استان خوزستان برای این دسته از زنان ارزیابی گردید. این مرکز به عنوان پل ارتباطی بین مددجویان نیازمند و جامعه بیرون برای تطابق آنها بصورت چتر حمایت مالی رفاهی عمل می نماید و با بررسی اولیه پیشینه خانوادگی و معیشتی زندانیان نیازمند در قبل و بعد از آزادی و محاسبه وضعیت فعلی و اثرات مخرب مالی حبس کیفری بر مددجو و خانواده وی به اعطای خدمات در قالب وامهای اشتغال زایی کم بهره و بعضا بلاعوض اقدام می نماید.
یافته های پژوهش: نتایج اولیه آماری نشان داد که 48% از زنان آزاد شده تحت پوشش خدمات و تسهیلات مرکز قرار گرفته؛ 52% کم سواد، 42% دارای مدارک فنی حرفه ای، 64% جرایم موادمخدر و سرقت بوده و سطح اشتغال زایی 62% می باشد. میانه سنی مددجویان 34 سال و 72% از آنها متاهل بوده اند سطح و درجه اشتغال زایی مددجویان با سن، سواد و تاهل آنها همبستگی مثبت دارد، ولی با نوع جرم زنان زندانی رابطه معناداری ملاحظه نشد. شاخص بازگشت به جرم زنان دریافت کننده خدمات 4/3 % بوده و با سن، سواد و تاهل مددجویان همبستگی منفی آمد. بحث با افزایش شاخص سواد و سن مددجویان و تاهل آنها امکان استفاده مطلوبتر از تسهیلات و وامهای دریافتی و سطح اشتغال زایی زندانیان زن بالاتر می رود. کمترین تاثیر اشتغال زایی خدمات مرکز بر مجرمان منکراتی، مجردان و سطوح تحصیلی ابتدایی بوده است. تشویق و ایجاد تسهیلات برای اخذ مدارک و تخصصهای آموزشکده و مراکز فنی حرفه ای در دوران حبس به دلیل رابطه قوی با سطح اشتغال زایی و پیشگیری از بروز جرم در زندانیان زن، مفید است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
373
لینک کوتاه:
magiran.com/p1244607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!