طراحی و اعتباریابی پرسشنامه الگوی سازگاری Roy در جانبازان قطع عضو اندام تحتانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به کارگیری الگوی سازگاری Roy در فرآیند درمان بیماری های مزمن، یک ابزار مهم برای جلب مشارکت بیمار در روند درمان و مراقبت آنان می باشد. با توجه به فقدان پرسشنامه ای استاندارد در این خصوص، پژوهش حاضر با هدف طراحی و تعیین روایی و پایایی پرسشنامه الگوی سازگاری Roy در جانبازان قطع عضو اندام تحتانی، صورت گرفته است.
روش بررسی
پژوهش حاضر در سال 92-1391 در مورد جانبازان قطع عضو اندام تحتانی مراجعه کننده به کلینیک جانبازان مرکز ارتز و پروتز انجام یافت. نمونه گیری به روش در دسترس انجام یافت. ابتدا مفهوم و ابعاد اصلی مفهوم سازگاری مبتنی بر الگوی Roy در جانبازان قطع عضو اندام تحتانی از متون معتبر مربوط به الگوی سازگاری Roy استخراج گردید. سپس روایی محتوا با استفاده از شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR)، روایی صوری و پایایی (همسانی درونی و ثبات اندازه گیری در طول زمان) ابزار طراحی شده، مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
براساس نتایج شاخص روایی محتوا و نسبت روایی محتوا، تعداد 35 سوال شامل 15 سوال در بعد فیزیولوژیک، 11 سوال در بعد خودپنداره، 4 سوال در بعد وابستگی/ استقلال و 5 سوال در بعد ایفای نقش در پرسشنامه حفظ شد. شاخص روایی محتوای کل پرسشنامه نیز 95/0 محاسبه شد. ثبات درونی کل پرسشنامه و ابعاد فیزیولوژیک، خودپنداره، ایفای نقش و وابستگی/ استقلال با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب، 91/0، 73/0، 70/0، 60/0 و 70/0 بود. مقادیر ضریب همبستگی محاسبه شده جهت هر یک از ابعاد ابزار بیش تر از 7/0 بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که ابزار طراحی شده، دارای روایی و پایایی خوبی جهت بررسی سازگاری براساس الگوی Roy در جانبازان قطع عضو اندام تحتانی می باشد و قابلیت استفاده در عملکرد پرستاری را دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1249845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!