بررسی قدرت هوش هیجانی، سبک های مقابله با تنش و منبع کنترل در پیش بینی سلامت عمومی دانشجویان

پیام:
چکیده:
هدف
با توجه به اهمیت سلامت دانشجویان، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش هوش هیجانی، سبک مقابله با تنش و منبع کنترل به عنوان پیش بینی کننده های سلامت عمومی دانشجویان بود.
روش
پژوهش حاضر تحقیقی توصیفیاز نوع همبستگی است. جامعه این تحقیق شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری حضرت زینب (س) لارستان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در سال تحصیلی 91-90 در مقطع کارشناسی پرستاری مشغول به تحصیل بودند، شامل می شود. به دلیل حجم کم جامعه تمام دانشجویان که شامل سه ورودی 90و89و 88 پرستاری بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه های هوش هیجانی، سبک های مقابله با تنش، منبع کنترل و سلامت عمومی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون های آماری رگرسیون همزمان و گام به گام استفاده شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان می دهد که از میان سبک های مقابله با تنش، سبک مسئله مدار رابطه مثبت و معنادار با سلامت عمومی و سبک هیجانی و انفعالی – اجتنابی رابطه منفی و معناداری با سلامت عمومی دارد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که متغیرهای سبک مقابله با تنش هیجانی، منبع کنترل و هوش هیجانی به ترتیب می توانندبیشترین پیش بینی سلامت عمومی را در دانشجویان انجام دهند.سطح معناداری در این پژوهشP<0/01 است.
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش نقش سبک مقابله با تنش هیجانی، منبع کنترل و هوش هیجانی را به عنوان متغیر های پیش بینی کننده سلامت عمومی دانشجویان مورد تایید قرار دد و می تواند در تعیین برنامه ریزی و آموزش جهت ارتقای سلامت روان دانشجویان موثر واقع گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
630 تا 635
لینک کوتاه:
magiran.com/p1250720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!