روند تغییرات زمانی و نقشه سازی لیشمانیوز در یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
در طی جنگ تحمیلی، لیشمانیوز به عنوان یک معضل بهداشتی مهم در مناطق جنگی خصوصا در مناطق جنوب غرب کشور به حساب می آمد. با توجه به این تاریخچه ضروری است پایش های دائمی از وضعیت بیماری در کشور صورت گیرد. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت بیماری لیشمانیوز پوستی و همچنین تعیین روند زمانی و نقشه سازی بیماری در کارکنان نظامی مستقر در یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی طی سالهای 90- 84 می باشد.
روش کار
در ابن تحقیق توصیفی - تحلیلی، داده ها از تمامی یگان های ارتش در سطح کشور جمع آوری گردید و میزان شیوع و بروز بیماری بر حسب نیاز محاسبه و با استفاده از نرم افزار ArcGIS 9.3 ذخیره سازی، پردازش و نقشه سازی شد.
نتایج
نقشه پراکندگی لیشمانیوز، ناقلین و مخازن آن، تهیه و در قالب یک مرور کلی ارائه شده است تا مورد مطالعه علاقمندان قرار گیرد. فرضیه اقلیمی برای دو کانون اول و دوم سالک در مراکز نظامی ایران ارائه شد که مبتنی بر مرز بحرانی دمای 28 تا 33 درجه سلسیوس 1 تا 3 ماه پیش از اوج بیماری است.
نتیجه گیری
هر چند کانون های مهم سالک در ایران با کانون های مهم مناطق نظامی اندکی متفاوت است. اما این موضوع به دلیل ماهیت شغلی کارکنانی است که بنابر ضرورت باید در مناطق بیابانی مشغول به کار باشند. بر همین اساس، ضروری است تا سامانه پایش لیشمانیوز و مخازن آن در مناطق صحرایی و بیابانی به طور موازی با سامانه پایش بیماری که در مناطق شهری و روستایی، زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می کنند، به بررسی بسترهای اکولوژیک لیشمانیوز بپردازند.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1251833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!