نقش سیستم گلوتامات ارژیک هسته تاجی شکمی جانبی بصل النخاع بر پاسخ های قلبی عروقی هسته بستر الیاف عصبی انتهایی در موشهای ماده فاقد تخمدان

پیام:
چکیده:
مقدمه
آزمایشات به منظور بررسی پاسخ های قلبی عروقی ناشی از تزریق گلوتامات به هسته بستر الیاف عصبی انتهایی (BST) در حیوانات ماده از نژاد ویستار اورکتومی شده(OVX) و اورکتومی درمان شده با استروژن (OVX+E) و بی هوش با یوروتان انجام گرفت. در این مطالعه همچنین اثر سیستم گلوتامات ارژیک هسته تاجی شکمی جانبی بصل النخاع بر پاسخ های قلبی عروقی B ST بررسی شد.
روش کار
آزمایشات بر روی 27 سر موش صحرایی اورکتومی و اورکتومی درمان شده با استروژن و بی هوش با یوروتان صورت گرفت. داروها شامل گلوتامات 25/0 مولار با حجم 20 نانولیتر و اسید کینیورنیک(KYN) آنتاگونیست غیراختصاصی گیرنده گلوتامات با دوز 5 میلی مول و حجم 50 نانولیتر توسط میکروپیپت و به صورت داخل هست ای تزریق شدند. در دقایق 10، 20 و 60 پس از تزریقKYN مجددا گلوتامات به درون BST تزریق شد. فشارخون و ضربان قلب قبل از تزریق و در تمام مدت آزمایش ثبت گردید. میانگین حداکثر تغییرات فشار متوسط شریانی و ضربان قلب با قبل از تزریق با آزمونt زوج و بین گروه هایOVX و OVX+Eو سالین با ANOVA مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
تزریق یک طرفه گلوتامات به درونBST موجب کاهش فشار متوسط شریانی و ضربان قلب در هر دو گروهOVX وOVX+E شد. تزریق یک طرفه اسید کینیورنیک به درون RVLM پاسخ های کاهش فشار و ضربان قلب ناشی از تزریق گلوتامات به BST را در دقیقه 10 پس ازتزریقKYN در هر دو گروه تضعیف کرد.
نتیجه گیری
داده های مطالعه حاضر پیشنهاد می کند که نورونهای سمپاتیکی قلبی عروقی هستهRVLM دارای گیرنده های گلوتاماتی است که واسطه بخشی از پاسخ های کاهش فشارخون و ضربان قلب ناشی از تحریک نورونهای B ST در رت های اورکتومی و اورکتومی درمان شده با استروژن است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1251846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!