رابطه فعالیت الکترومیوگرافی و تغییر ضخامت عضلات دیواره ی طرفی شکم در حین انقباض عضلات کف لگن در زنان سالم

پیام:
چکیده:
هدف
این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین روش الکترومیوگرافی سطحی وسونوگرافی برای تعیین سطح فعالیت عضلات شکم در طی انقباض عضلات کف لگن در افراد سالم انجام شده است
روش بررسی
دراین مطالعه 15 زن سالم شرکت داشتند. انقباض عضلات کف لگن توسط هر فرد انجام شده و ثبت همزمان الکترومیوگرافی سطحی و سونوگرافی عضلات شکم (عضله عرضی، مایل داخلی و مایل خارجی) صورت گرفته است. از ضریب همبستگی درون گروهی و میزان خطای استاندارد به منظور بررسی تکرار پذیری نسبی و مطلق الکترومیوگرافی و سونوگرافی استفاده شد. همچنین از ضریب همبستگی پیرسون جهت تحلیل رابطه بین الکترومیوگرافی و سونوگرافی استفاده شده است.
یافته ها
نتایج آزمون بیانگر تکرارپذیری بالای الکترومیوگرافی سطحی ونیز سونوگرافی، جهت ثبت فعالیت عضلات شکم در حین انقباض عضلات کف لگن بوده است. گرچه افزایش فعالیت الکترومیوگرافی و تغییرضخامت در عضلات عرضی و مایل داخلی و خارجی شکم در هنگام انقباض عضلات کف لگن دیده شده است، اما از نظر آماری ارتباط معناداری بین حداکثر فعالیت الکترومیوگرافی عضلات شکم و حداکثر تغییرضخامت ثبت شده توسط سونوگرافی در این عضلات مشاهده نشده است (ضریب همبستگی عضله عرضی =0.31، مایل داخلی=0.38، مایل خارجی=0.05 و عضله عرضی =0.10ٰٰ، مایل داخلی=0.04، مایل خارجی=0.81)P value
نتیجه گیری
الکترومیوگرافی سطحی و سونوگرافی هردو روشی تکرارپذیر برای بررسی فعالیت عضلات شکم در حین انقباض عضلات کف لگن می باشند، اما نتایج بدست آمده از این دو روش قابل تعمیم به یکدیگر نبوده و ارتباط معنادار آماری میان آنها وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!