بررسی ارتباط سلول های T CD4+ و سطح سرمی IL-17، IL-11 در ترومبوسیتوپنیک پورپورا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری ایمیون ترومبوسیتوپنیک پورپورا (ITP)، یک بیماری اکتسابی خودایمنی، با مکانیسم پیچیده و ناشناخته می باشد که در آن اتوآنتی بادی های ضد پلاکت منجر به کاهش تعداد پلاکت های در گردش خون می شود. در تحقیقات متعدد نقش سلول های T CD4+ در بیماران مبتلا به ایمیون ترومبوسیتوپنیک پورپورا با نتایج متفاوتی همراه بوده است. از این روی در این مطالعه با هدف تحقیقات کاربردی در پاتوژنز بیماری ایمیون ترومبوسیتوپنیک پورپورا، رابطه تعداد سلول های T CD4+ و سایتو کین های مرتبط همراه با تعداد پلاکت ها مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در یک مطالعه مورد- شاهدی تعداد 60 بیمار مبتلا به ایمیون ترومبوسیتوپنیک پورپورا و 50 فرد سالم وارد مطالعه شدند. تعداد سلول های T CD4+ به روش فلوسایتومتری بررسی شدند و علاوه بر این سطح سرمی اینترلوکین های- 11 و 17 (IL-11، IL-17) با استفاده از روش آنزیمی (الیزا) اندازه گیری شدند.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که تعداد سلول های T CD4+ و سطح پلاسمایی IL-17 در دو گروه تفاوت آشکاری نداشت ولی در بررسی سطح پلاسمایی (IL-11)، در گروه بیمار به طور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش داشت (031/0P=).
نتیجه گیری
در این تحقیق سطح سایتوکین (IL-11)، در مقایسه با (IL-17) و سلول های T CD4+ در بیماران مبتلا به ایمیون ترومبوسیتوپنیک پورپورا افزایش قابل توجه ای داشت، لذا پیشنهاد می شود که اندازه گیری سطح سایتوکین (IL-11) در این بیماران می تواند یک مارکر تشخیصی و شاخص مهمی در مراحل پیشرفت بیماری باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!