مطالعه برخی خصوصیات استافیلوکوکسی های جدا شده از شیر میش های مبتلا به ورم پستان تحت بالینی در شهرکرد، ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
استافیلوکوکسی ها آنزیم های فراوانی در محیط آزاد می کنند که برخی از آن ها نظیر کوآگولاز، بتا لاکتاماز، همولایزین ها و بیوفیلم ها جزء اندیس های بیماری زایی این باکتری ها محسوب می شوند. هدف مطالعه حاضر، جدا سازی و تشخیص استافیلوکوکوس اورئوس و استافیلوکوکوس های کوآگولاز منفی از گوسفندان مبتلا به ورم پستان تحت بالینی و آزمایش تولید بیوفیلم، بتالاکتاماز و همولایزین ها و نیز الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن ها می باشد.
مواد و روش ها
در این مطلعه، 55 جدایه استافیلوکوکسی به دست آمد که 33 مورد آن (60 درصد) استافیلوکوکوس اورئوس و 22 مورد (40 درصد) استافیلوکوکسی کوآگولاز منفی تشخیص داده شد. فعالیت همولایتیک جدایه ها با کشت آن ها بر سطح محیط ژلوز خون دار (تهیه شده با خون گاو) ارزیابی شد. تولید بیوفیلم با روش پلیت میکروتیتر ارزیابی و تولید بتا لاکتاماز با روش یودومتریک و حساسیت آنتی بیوتیکی با روش دیسک دیفیوژن تعیین شد.
نتایج
26 مورد (8/78) از جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس و 9/59 درصد از استافیلوکوکسی های کوآگولاز منفی قادر به تولید بیوفیلم بودند. از جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس دو مورد همولیز آلفا (06/6 درصد)، دو مورد همولیز بتا و 6 مورد (2/18 درصد) همولیز دلتا تولید کردند. از استافیلوکوکسی های کوآگولاز منفی 6 جدایه (27/27) همولیز آلفا و 10 جدایه (45/45 درصد) همولیز دلتا تولید کردند. در جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس 26 مورد (8/78 درصد) و استافیلوکوکسی های کوآگولاز منفی پنج مورد (72/22 درصد) تولید آنزیم بتا لاکتاماز کردند. استافیلو کوکسی های جدا شده حساسیت پایینی نسبت به متی سیلین و استرپتومایسین نشان دادند.
بحث و نتیجه گیری
درصد بالایی از جدایه ها همولایزین آلفا تولید کردند که نقش مهمی در تولید بیوفیلم توسط استافیلوکوکوس اورئوس ایفا می نماید. 21 جدایه از 33 جدایه (63/63 درصد) استافیلوکوکوس ها قادر به تولید بیوفیلم بودند که می تواند اثرات بدی داشته باشد. چون به نظر می رسد تولید بیوفیلم نقش مهمی در ابقا این باکتری داشته باشد. 16 جدایه از 33 جدایه (5/48 درصد) استافیلوکوکوس اورئوس در آزمایش تولید بتا لاکتاماز مثبت شدند. صرف نظر مقاومت به متی سیلین تمامی این جدایه ها حساسیت قابل توجهی به آنتی بیوتیک های بتا لاکتام مورد آزمایش نشان دادند. درصد بالای تولید همولیزین، بیوفیلم و بتا لاکتاماز بیانگر نقش مهم این عوامل حدت در بیماری زایی استافیلوکوکسی های جدا شده از نمونه شیر های ورم پستان میش است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
57 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1256152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!