مقایسه تغییرات تنوع و غنای گونه ای و فرم های رویشی در سه سایت بهره برداری (مطالعه موردی: مراتع ییلاقی دامنه جنوبی قله دماوند)

پیام:
چکیده:
ارزیابی تنوع و غنای گونه ای به درک صحیح کارکرد اکوسیستم، حفظ و حراست ذخایر ژنی، بررسی و کنترل تغییرات محیطی، و موفقیت یا عدم موفقیت برنامه های مدیریت منابع طبیعی کمک می کند. چرای بی رویه و بدون برنامه دام یکی از شایع ترین و شاید مهم ترین عامل تخریب مراتع و کاهش تنوع و غنای گونه ای است. با توجه به نقش و اهمیت چرای دام در تغییرات کمی و کیفی پوشش گیاهی، تحقیق حاضر به مطالعه اثر شدت چرا در سه سایت مرجع (قرق)، کلید، و بحرانی بر روی تنوع و غنای گونه ای با فرم های رویشی مختلف در مراتع ییلاقی دامنه جنوبی قله دماوند پرداخته است. در هر واحد (سایت) نمونه برداری در طول 3 ترانسکت 150 متری انجام گرفت. در طول هر ترانسکت، 15 پلات با ابعاد یک متر مربع و در فاصله 10 متری از هم قرار گرفت و در هر پلات نوع و تعداد گونه های گیاهی موجود و درصد و تعداد پایه آن ها یادداشت شد. برای ارزیابی شاخص های عددی تنوع و غنای گونه ای از نرم افزار Past استفاده شد و شاخص های تنوع سیمپسون، شانون- واینر و غنای منهنیک و مارگالف محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در محیط نرم افزار SPSS18 انجام شد و مقایسه شاخص های مختلف تنوع و غنا بین مناطق با شدت های چرایی مختلف توسط آزمون چنددامنه ای دانکن صورت پذیرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که با افزایش فشار چرا از تنوع و غنای گونه های فورب و گراس کاسته شد و بوته ای ها افزایش یافتند، به گونه ای که در منطقه مرجع، فورب ها و گراس ها دارای بیشترین و بوته ای ها دارای کمترین تنوع و غنا بودند، این در حالی است که به دلیل مدت استفاده و تکرار چرا در منطقه بحرانی گونه های بوته ای دارای بیشترین تنوع و غنا بوده و از تنوع گونه های فورب و گراس به شدت کاسته شده است. به طور کلی، در منطقه مورد بررسی، با افزایش فشار چرای دام شاهد کاهش تنوع و غنای گونه ای هستیم که، به دلیل تاثیرات منفی آن در پایداری اکوسیستم، بهره برداران، مدیران، و کارشناسان مرتع باید بدان توجه کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
535 تا 547
لینک کوتاه:
magiran.com/p1259486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!