ارزیابی یادگیری الکترونیکی جهت تشخیص زود هنگام هومورژهای شبکیه در رتینوپاتی دیابتی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
سازمان بهداشت جهانی انتظار دارد تعداد مبتلایان به دیابت در 25 سال آینده از 130 میلیون نفر به بیش از 350 میلیون نفر افزایش یابد. این بیماری به سرعت منجر به بیماری های قلبی گردیده و باعث بروز اختلالات گوناگونی در شبکیه می شود. تاثیر مخرب بیماری دیابت بر روی شبکیه، دیابتیک رتینوپاتی نامیده می شود. در نتیجه، هدف این مقاله این است که بتوان با استفاده از یادگیری الکترونیکی و به صورت اتوماتیکی (کامپیوتری)، از درون تصاویر رنگی شبکیه، پاتولوژی های قرمز رنگ شبکیه بنام هومورژ هارا تشخیص داد.
مواد و روش ها
یک مجموعه داده یادگیری از هومورژها و غیرهومورژها ایجاد شده است. مجموعه داده یادگیری نمونه ما شامل 35000 پیکسل هومورژ و 33000 پیکسل غیرهومورژ میباشد. از روش ریخت شناسی و تکنیک تشخیص پاتولوژی های هومورژها برمبنای پیکسل، به منظور جداسازی این پاتولوژی ها از سایر ساختارهای تصاویر استفاده شده است. سپس با استفاده از دسته بندی کننده ای بنام درخت های تصمیم، جراحت های شبکیه به دو کلاس هومورژ و غیر هومورژ دسته بندی می شوند.
نتایج
در مرحله تست، این روش توانست بعد از استخراج 68000 پیکسل از تصاویر شبکیه و دسته بندی آنها با استفاده از فرمول دسته بندی کننده درخت های تصمیم، به حساسیت 98%، ویژگی 14/97% و دقت 57/97% دست یابد.
نتیجه گیری
در این پژوهش، بعد از استفاده از روش های مختلف، روش ریخت شناسی، کارایی بالاتری نسبت به سایر روش ها داشت و در مقایسه با روش های تشخیص بالینی (سنتی) از دقت خوبی برخوردار بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1263960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!