تاثیر ریکاوری از طریق شناوری در آب سرد روی شاخص های آسیب عضلانی و سلول های خونی سیستم ایمنی

پیام:
چکیده:
مقدمه

انجام فعالیت بدون ریکاوری مناسب، سبب آسیب های ساختاری در عضلات می شود. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر ریکاوری از طریق شناوری در آب سرد و ریکاوری غیر فعال پس از فعالیت بی هوازی روی شاخص های آسیب عضلانی و تعداد سلول های خونی بود.

روش ها

10 نفر از شناگران زن فعال دانشگاه صنعتی اصفهان با میانگین سن 2/2 ± 8/19سال، در دو روز جداگانه و به فاصله ی 1 هفته، در محل اجرای آزمون حضور یافتند. آزمودنی ها در هر روز شنای 100 متر کرال سینه را اجرا و پس از آن در یکی از روش های ریکاوری 15 دقیقه ای شامل نشستن در کناراستخر و شناوری در آب سرد Co 23 شرکت کردند و در ادامه ی هر دو روش ریکاوری، آزمودنی ها به مدت 45 دقیقه در کناراستخر نشستند. شاخص های آسیب عضلانی شامل CK (Creatine kinase) و LDH (Lactate dehydrogenase) و تعداد سلول های سفید 1 ساعت قبل از فعالیت و 24 ساعت پس از فعالیت ارزیابی شد.

یافته ها

شناوری در آب سرد سبب کاهش معنی دار CK نسبت به گروه شاهد و عدم تغییر معنی دار لکوسیت ها، نوتروفیل ها و مونوسیت ها پس از گذشت 1 ساعت از انجام فعالیت شد. در هر دو گروه، 1 ساعت بعد از شنای 100 متر، LDH نسبت به مقادیر استراحتی، افزایش معنی داری نشان داد. همه ی متغیرها به جز CK، 24 ساعت پس از فعالیت به سطح پایه برگشتند.

نتیجه گیری

شناوری در آب سرد پس از فعالیت های بی هوازی، می تواند سبب کاهش تعداد گلبول های سفید و آسیب شود و روند ریکاوری را تسریع بخشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
330
لینک کوتاه:
magiran.com/p1266063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!