بررسی ارتباط شاخص توده بدنی و سابقه ورزشی بر کینماتیک اسکاپولا در مردان بسکتبالیست سالم

پیام:
چکیده:
هدف
ورزشکاران پتانسیل بالایی برای تغییرات وضعیتی و کینماتیکی در اسکاپولا دارند. عوامل مختلفی مانند شاخص توده بدنی و سابقه ورزشی می توانند بر وضعیت و کینماتیک اسکاپولا در ورزشکاران اثر بگذارند. بنابراین در این پژوهش به بررسی تاثیر شاخص توده بدنی و سابقه ورزشی بر کینماتیک اسکاپولا در بسکتبالیست ها پرداختیم.
روش تحقیق: در این مطالعه 30 بسکتبالیست سالم مرد 20 تا 31 سال به صورت غیرتصادفی ساده تحت آزمون قرار گرفتند. یک آزمونگر کمترین فاصله مابین زاویه تحتانی اسکاپولا و زایده خاری T7 (شاخص اسکاپولا) را با استفاده از کالیپر دیجیتال و در وضعیت های نوترال، ابداکشن و اسکاپشن 90 درجه و الویشن 180 درجه اندازه گیری نمود. از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین ارتباط شاخص توده بدنی و سابقه ورزشی با شاخص اسکاپولا استفاده شد.
یافته ها
شاخص توده بدنی دارای ارتباط معنی دار با شاخص اسکاپولا در وضعیت های نوترال (38/0= r، 04/0= p در سمت راست و39/0= r، 03/0= p در سمت چپ) و الویشن 180 درجه (48/0= r، 007/0= p در سمت راست و45/0= r، 01/0= p در سمت چپ) بود. سابقه ورزشی بسکتبالیست ها نیز همبستگی معنی داری را با شاخص اسکاپولا صرفا در وضعیت الویشن 180 درجه (49/0= r، 006/0= p در سمت راست و38/0= r، 03/0= p در سمت چپ) نشان داد. البته این ارتباط در وضعیت های ابداکشن90 درجه و اسکاپشن90 درجه دیده نشد.
نتیجه گیری
ارتباط مثبت شاخص اسکاپولا با شاخص توده بدنی و سابقه ورزشی را می توان یک استراتژی جبرانی وضعیتی، در طول زمان و در بسکتبالیست ها دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1266193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!