بررسی تکرارپذیری نیروی عکس العمل زمین حین استفاده از ابزار اعمال اغتشاش اندام تحتانی در حرکت ایستادن روی یک پا

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از انجام این مطالعه بررسی تکرارپذیری نیروهای عکس العمل زمین و مرکز فشار حین اعمال اغتشاشات چرخشی اندام تحتانی (چرخش تنه و فمور روی تیبیا در حالت تحمل وزن) توسط ابزار اعمال اغتشاش اندام تحتانی در حرکت ایستادن روی یک پا با زانوی صاف و خمیده روی افراد سالم و بررسی قابلیت اعتماد این ابزار برای استفاده در مطالعات مختلف، پایایی یا قابلیت اعتماد یکی از ویژگی های ابزار اندازه گیری می باشد، و بیانگر این مطلب است که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد..
مواد و روش ها
در این مطالعه ابتدا ابزار اعمال اغتشاش اندام تحتانی ساخته شد. سپس اغتشاشات چرخشی اندام تحتانی بصورت چرخش تنه و فمور روی تیبیا در حالت تحمل وزن روی پای غالب در 13 فرد سالم انجام پذیرفت این اغتشاشات در چهار مدل اغتشاش چرخش به داخل با زانوی صاف و خمیده و اغتشاش چرخش به خارج با زانوی صاف و خمیده انجام گرفت. افراد به ابزار اعمال اغتشاش اندام تحتانی متصل شدند و سپس با پای غالب خود بر روی صفحه نیرو ایستادند و آماده اعمال اغتشاش شدند، نیروی عکس العمل زمین و مرکز فشار در حین اعمال اغتشاشات چرخشی اندام تحتانی توسط صفحه نیرو اندازه گیری شد. این آزمونها در دو جلسه با فاصله هفت روز و در هر جلسه سه مرتبه انجام شد.
یافته ها
با استفاده از آزمون ضریب ارتباط درون گروهی (ICC) و آلفا کرونباخ، تکرار پذیری نیروهای عکس العمل زمین و مرکز فشار در انواع اغتشاشات چرخش به داخل و خارج اندام تحتانی در حالات صاف و خمیده زانو، درون هرجلسه و بین دو جلسه آزمون و بازآزمون از سطوح نسبتا بالائی برخوردار بود که مقادیر آن در تمام ابعاد آزمونها بالاتر از 7/0 بدست آمد.
نتیجه گیری
تکرارپذیری نسبتا بالای بدست آمده از اندازه گیری های نیروهای واکنش زمین و مرکز فشار در خلال چهار مدل اغتشاش چرخشی رو به داخل و خارج اندام تحتانی با زانوی خمیده و صاف در افراد سالم بیانگر این است که می توان این اندازه گیری ها را در حین حرکت ایستادن روی یک پا در حالت فلکسیون و اکستانسیون زانو در مطالعات آتی به کار برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1266198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!