بررسی تاثیر فلزکاری مکتب خراسان بر فلزکاری دوره صفویه
نویسنده:
چکیده:
اوج گیری هنر فلزکاری دوران صفویه، نمایانگر بخشی از سیر روبه رشد صنایع هنری در این دوره است. همزمان با آغاز کار دولت صفوی، هنرمندان ایران باتوجهبه پیشینه هنری غنی خود و تحت تاثیر عواملی چون بروز تمایلات شیعی و پشتیبانی فرمان روایانی همچون شاه عباس، توانستند از دو مکتب فلزکاری خراسان و آذربایجان شاهکارهای فلزی تکرارنشدنی را بیافرینند.
براین اساس، پرسش مطرح پژوهش حاضر این است که فلزکاری دوره صفویه تا چه اندازه از فلزکاری مکتب خراسان تاثیر پذیرفته است. روش تحقیق به کار رفته در آن، تطبیقی و شیوه گردآوری اطلاعات و داده ها به صورت کتابخانه ای است. بدینترتیب، پس از بیان ویژگی های فلزکاری مکتب خراسان و دوران صفویه به لحاظ جنس، تکنیکهای ساخت و روش های متداول تزئین، برای یافتن شیوه های تزئینی و عناصر نقشی مشترک و مطالعه این عناصر، آثار فلزی از دو جنبه شکل نقوش و چگونگی اجرای آنها بررسی شدند. همچنین، تعدادی از تصویرهای آثار فلزی هر دو مکتب بایکدیگر در جدول هایی مورد مطالعه تطبیقی قرارگرفتند.
پس از بررسی های لازم براساس مطالب بالا، چنین به دست آمد که بخش گسترده ای از مبانی و اصول تکنیک ها و نقوش کاربردی دوره صفوی برگرفته از فلزکاری مکتب خراسان است و هنرمندان این دوره باتوجه به فرهنگ معاصر خویش از آنها بهره گرفته اند. همچنین، آشکارگشت که در آثار فلزی دوران صفویه نقوشی که جزء نمادهای ایرانی هستند و پیش از این در زمینه سایر نقوش مکتب خراسان به کار می رفته اند، نقوش اصلی به شمار می روند و شاید هنرمندان برای القای بیشتر مفاهیمی خاص را به کار برده اند.
براین اساس، پرسش مطرح پژوهش حاضر این است که فلزکاری دوره صفویه تا چه اندازه از فلزکاری مکتب خراسان تاثیر پذیرفته است. روش تحقیق به کار رفته در آن، تطبیقی و شیوه گردآوری اطلاعات و داده ها به صورت کتابخانه ای است. بدینترتیب، پس از بیان ویژگی های فلزکاری مکتب خراسان و دوران صفویه به لحاظ جنس، تکنیکهای ساخت و روش های متداول تزئین، برای یافتن شیوه های تزئینی و عناصر نقشی مشترک و مطالعه این عناصر، آثار فلزی از دو جنبه شکل نقوش و چگونگی اجرای آنها بررسی شدند. همچنین، تعدادی از تصویرهای آثار فلزی هر دو مکتب بایکدیگر در جدول هایی مورد مطالعه تطبیقی قرارگرفتند.
پس از بررسی های لازم براساس مطالب بالا، چنین به دست آمد که بخش گسترده ای از مبانی و اصول تکنیک ها و نقوش کاربردی دوره صفوی برگرفته از فلزکاری مکتب خراسان است و هنرمندان این دوره باتوجه به فرهنگ معاصر خویش از آنها بهره گرفته اند. همچنین، آشکارگشت که در آثار فلزی دوران صفویه نقوشی که جزء نمادهای ایرانی هستند و پیش از این در زمینه سایر نقوش مکتب خراسان به کار می رفته اند، نقوش اصلی به شمار می روند و شاید هنرمندان برای القای بیشتر مفاهیمی خاص را به کار برده اند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1267950
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!