اصول طراحی مراکز آموزشی بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت

پیام:
چکیده:
نوع کالبد فضاهای آموزشی، رابطه مستقیمی با اهداف تعلیم و تربیت دارد. بی توجهی به اهداف تعلیم و تربیت و تعیین کالبد وابسته به آنها، منجربه تقلید ناآگاهانه از کالبد فضاهای آموزشی می گردد. این امر ناهمگونی بین اهداف تعلیم و تربیت و کالبد فضاهای آموزشی و اثرات نامطلوب بر آموزش و فرهنگ را درپی خواهد داشت.
برایناساس مساله اصلی در نوشتار حاضر، رابطه بخشیدن بین اندیشه و کالبد یا تعاریف تعلیم و تربیت و ظهور فضایی شان است. بدین ترتیب هدف نیز، شناخت این تعاریف و تعیین اصول طراحی فضاهای آموزشی بر مبنای آنها است. دراین راستا با بهره گیری از منابع مکتوب، دیدگاه های فلسفی، اجتماعی و روان شناختی اندیشمندان درباره تعلیم و تربیت بازخوانی شده اند. ضمن اینکه، تعلیم و تربیت از دیدگاه اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان با توجه به جهان بینی، انسان شناسی و معرفت شناسی، آرا و اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه هر اندیشمند، بررسی گردیده است. با بهره گیری از این مفروضات و روشی استدلالی، اصول طراحی فضاهای آموزشی استخراج شد. بنابر تاثیر ابزار شناخت در تعیین نوع کالبد، برای تکمیل اصول ابزارشناختی که هر اندیشمند برای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت آن را لازم دانسته، ابزار شناخت مطرح شده و درنهایت، اصول چندگانه ای برای طراحی فضاهای آموزشی ارائه گردیده است.
از دیگرسو، آشنایی با الگوهای طراحی مطرح در جهان مبنی بر بهره گیری از تجربیات آنها در زمینه تکمیل اصول به دست آمده، ضروری به نظر می رسید. بنابراین، با نگاهی به الگوهایی همچون شش اصل طراحی برتر محیط های یادگیری، سی و سه اصل طراحی آموزشی برای مدارس اجتماعی و مراکز آموزشی و زبان طراحی مدرسه، اصول بیست و چهارگانه طراحی فضاهای آموزشی کشور به عنوان نتیجه و یافته های پژوهش حاضر، پیشنهاد شدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1267952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!