بررسی ارتباط بین مصرف استاتین و دانسیته ی استخوانی در زنان یائسه

پیام:
چکیده:
مقدمه
استاتین ها گروهی از داروها هستند که در درمان هیپرلیپیدمی و بیماری های قلبی کاربرد دارند. استئوپروز نیز یک بیماری بسیار شایع است که بیشترین شیوع را در بین زنان یائسه دارد. مطالعات نشان داده اند که مصرف استاتین ها می تواند روی افزایش دانسیته ی استخوانی موثر باشد. هدف از طراحی این مطالعه، ارزیابی اثر مصرف استاتین ها بر دانسیته ی استخوانی در زنان یائسه بود.
روش ها
در این مطالعه، 350 زن یائسه شرکت داشتند که 70 نفر در گروه مصرف کننده (گروه مورد) و 280 نفر در گروه غیر مصرف کننده ی استاتین (گروه شاهد) با میانگین سنی 12/6 ± 03/62 سال و در محدوده ی سنی 82-43 سال بودند. شرکت کنندگان تحت سنجش تراکم استخوانی با روش DXA (Dual-energy X-ray absorptiometry) قرار گرفتند و BMD (Bone mineral density) و همچنین اسکور T آن ها تعیین گردید. بر اساس اسکور T، بیماران به سه گروه طبیعی، استئوپنیک و استئوپروتیک تقسیم شدند. سپس فراوانی این سه دسته و نیز میانگین دانسیته ی استخوانی در دو گروه مورد و شاهد مقایسه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های 2χ، t و آزمون Mann‐Whitney و نرم افزار SPSS نسخه ی 18 استفاده گردید.
یافته ها
میانگین BMD در گروه مورد در مهره های 2L، 3L و 4L، تروکانتر، گردن فمور بیشتر از گروه شاهد بود. این اختلاف در هیپ وجود نداشت. توزیع تعداد بیماران طبیعی، استئوپنیک و استئوپروتیک در دو گروه با استفاده از آزمون Mann‐Whitney با همدیگر مقایسه شد. در مهره ها و گردن فمور اختلاف بین دو گروه معنی دار بود، اما در هیپ اختلاف معنی دار دیده نشد.
نتیجه گیری
در جمعیت مورد مطالعه، مصرف استاتین در بهبود یا جلوگیری از ایجاد استئوپروز نقش دارد و می تواند در آینده علاوه بر مصارف بالینی در هیپرلیپیدمی و بیماری های قلبی- عروقی، در زمینه ی پیشگیری از پوکی استخوان نیز مورد استفاده قرار گیرد. البته این اثر مثبت در مورد استخوان هیپ صادق نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p1269111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!