بررسی شبکه همکاری میان نهادهای دولتی و مردمی رسمی در اجرای پروژه های آبخیزداری و نقش آن در کاهش فرسایش خاک (مطالعه موردی دهستان برنطین/ استان هرمزگان)

پیام:
چکیده:
با وجود موفقیت پروژه های آبخیزداری، عملیات آبخیزداری به تنهایی قادر به جبران خسارات ناشی از فرسایش خاک نیست و نیازمند مشارکت ساکنان حوزه های آبخیز که زندگی آنها به طور کامل وابسته به وجود منابع پایدار و سالم است، می باشد. براین اساس، این پژوهش با هدف تحلیل شبکه همکاری میان نهادهای مردمی رسمی و دولتی در اجرای پروژه های آبخیزداری سازه ای و غیرسازه ای و مقایسه آنها با یکدیگر، تلاش در پاسخ به این پرسش دارد که آیا میزان همکاری نهادهای مردمی رسمی با نهادهای دولتی در پروژه های آبخیزداری سازه ای و غیرسازه ای با یکدیگر تفاوت دارد؟ برای تحلیل داده هایی که با پرسش از نهادهای مردمی رسمی روستاهای دهستان برنطین واقع در استان هرمزگان وشهرستان رودان و کارشناسان و مسئولان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان جمع آوری شدند، از روش تحلیل شبکه ای استفاده شد. نتایج نشان دادند که علیرغم اختصاص غالب بودجه آبخیزداری به پروژه های سازه ای به منظور مقابله با فرسایش، میزان مشارکت و همکاری نهادهای مردمی رسمی در پروژه های غیرسازه ای بیشتر است. همچنین شبکه همکاری اینگونه پروژه ها از یکپارچگی بالاتری برخوردار بوده و میزان درگیری نهادهای مردمی رسمی و دولتی در آنها بیشتر است. بنابراین، پروژه های آبخیزداری غیرسازه ای با توجه به برخورداری از پشتیبانی و حمایت اجتماعی نهادهای مردمی رسمی در این دهستان می توانند بهترین، موثرترین و باصرفه ترین گزینه در مهار یا کاهش فرسایش خاک در این دهستان و حتی در استان هرمزگان باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1270363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!