بررسی بیماران مبتلا به شوک در زمینه مسمومیت ها ارجاع شده به بیمارستان بهارلو از تیر ماه 1390 تا پایان خرداد 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شوک یکی از عوارض مهم و غالبا تهدید کننده حیات در موارد مسمومیت دارویی و غیر دارویی است. این مطالعه به منظور بررسی بروز این عارضه در ارتباط با انواع مسمومیتها و پیامدهای آن در بیماران مسموم ارجاع شده به بیمارستان بهارلو تهران انجام گرفته است.
روش کار
در یک مطالعه مقطعی از ابتدای تیر ماه 1390 لغایت پایان خرداد 1391 بیمارانی که با تشخیص مسمومیت در بیمارستان بهارلو بستری شده بودند مورد ارزیابی قرار گرفتند. بیماران مبتلا به شوک در زمینه انواع مسمومیت ها که به مایع درمانی کافی پاسخ مناسبی نداده و علیرغم دریافت 2-3 لیتر نرمال سالین طی 30 دقیقه فشار خون سیستولی کمتر از 80 میلیمتر جیوه داشتند وارد مطالعه شدند. داده های کمی بصورت انحراف معیار ± میانگین و داده های کیفی بصورت فراوانی گزارش شدند. یافته های کیفی با استفاده ازآزمونهای مجذور کای و یافته های کمی با استفاده از آزمون تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.سطح معنی داری (05/0=p) در نظر گرفته شد.
یافته ها
در این مطالعه جمعا196 بیمار با تشخیص بروز شوک در زمینه مسومیت مورد بررسی قرار گرفتند که از این میان 112مورد (1/57 درصد) مرد و 84 مورد (9/42 درصد) زن بودند. بیشترین سن بروز این عارضه 21 تا 40 سال بوده، به طوری که 1/57 درصد موارد در این محدوده سنی قرار داشتند. شایع ترین علت بروز شوک (7/37 درصد) و نیز مرگ بیماران (4/82 درصد) مسمومیت با فسفید آلومینوم بود. در کل 80 بیمار (8/40 درصد) علیرغم مراقبت های ویژه جان باختند، که از این میان علت مرگ در 64 مورد (6/32 درصد) شوک مقاوم به درمان شناخته شد. در حقیقت تمامی موارد مرگ و میر در بیماران دچار مسمومیت با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، بلوک کننده های کانال کلسیم و α2 آگونیستها و 2/90 درصد موارد مرگ در زمینه مسمومیت با فسفید آلومینوم متعاقب بروز شوک مقاوم به درمان رخ داده بود.
نتیجه گیری
در این مطالعه نشان داده شد بروز شوک در زمینه مسمومیت با پیش آگهی بدی همراه می باشد و از آن جا که برای درمان شوک در برخی مسمومیت های خاص استراتژی درمانی ویژه ای وجود دارد لازم است پزشکان با این گونه موارد بیشتر آشنا شوند تا در موارد برخورد با شوک در زمینه این گونه مسمومیت ها بتوانند بنحو مطلوب از عهده کنترل این عارضه برآیند.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1272147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!