بررسی تاثیر سر و صدا بر میزان خطا و سرعت انجام کار با استفاده از آزمون ارگونومیکی هماهنگی بین دو دست

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از مهم ترین عوامل موثر بر کارایی نیروی انسانی؛ دقت، سرعت عمل و توانایی اجرای مهارت ها از سوی افراد می باشد. با توجه به اهمیت بهره وری نیروی انسانی در ارتقای سطح تولید و کیفیت آن، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر سر وصدا بر میزان خطا، سرعت انجام کار و توانایی اجرای مهارتهای دستی انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه تجربی روی 96 نفر از دانشجویان انجام شد. نمونه گیری به صورت نمونه گیری بلوک های تصادفی انجام گرفت. ناراحتی ناشی از صدا مطابق با استانداردهای 15666 ISO اندازه گیری شد. ضمن کنترل عوامل مداخله کننده، از دو عامل تراز فشار صدا و مدت زمان مواجهه جهت ارزیابی دقت و سرعت انجام کار آزمودنی ها در آزمون هماهنگی دو دست استفاده گردید. جهت توصیف و تحلیل داده ها از آزمون کواریانس با تکرار و نرم افزار 18 spss استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که افزایش تراز فشار صدا از 65 به 95 دسی بل در شبکه A باعث افزایش سرعت انجام کار گردید(05/0> P). افزایش زمان مواجهه(صفر تا 40 دقیقه مواجهه) و جنسیت(مرد و زن بودن)، در سرعت انجام کار اختلاف معناداری از نظر آماری نشان نداد (05/0< P). هم چنین افزایش تراز فشار صدا، سبب افزایش میزان خطا شد(05/0> P).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه با افزایش تراز فشار صدا، سرعت انجام کار و خطای فرد افزایش یافت و در مواجهه با صدای کمتر از 85 دسی بل، عملکرد ابتدا کاهش سپس با شیب کمی افزایش یافت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1272232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!