تحریک کلونیزاسیون Azospirillum اندوفیت بدنبال تلقیح توام با Cellulomonas uda ATCC 491

پیام:
چکیده:
مقدمه
بسیاری از ریزو باکتری های محرک رشد گیاه نظیر Azospirillum اگر با باکتری های تولید کننده سلولاز قوی نظیر Cellulomonas همراه شوند، ممکن است میزان کلونیزاسیون آن ها افزایش یافته و در نتیجه باعث تحریک بیشتری در رشد گیاه میزبان شوند.
مواد و روش ها
6 جدایه اندوفیت Azospirillum از ریشه سه رقم برنج و سه رقم گندم و همچنین، یک جدایه از نوعی کود زیستی تجاری (شرکت زیست فناور سبز) بر اساس آزمون های بیوشیمیایی و تحلیل S rDNA 16 شناسایی و بر اساس تولید سلولاز، پکتیناز و اکسین مطالعه شدند. همچنین، کموتاکسی آن ها به سمت تراوشات ریشه ارقام برنج و گندم نیز بررسی شد. دو جدایه با فعالیت سلولازی (A5 و A6) و دو جدایه با عدم فعالیت سلولازی (A2 و A3) انتخاب و برهمکنش آن ها با C. uda ATCC 491 بر تولید اکسین و کلونیزاسیون روی ریشه ها مقایسه شد.
نتایج
یا فته های حاصل از این مطالعه نشان داد که هیچکدام از جدایه ها دارای فعالیت پکتیناز نبودند، اما Azospirillum جدا شده از برنج دارای فعالیت کربوکسی متیل سلولاز (CMCase) بیشتری است. C. uda ATCC 491 و جدایه های انتخابی دارای کموتاکسی به سمت تراوشات ریشه ها بودند. برای اکثر جدایه ها، مقدار تولید اکسین در تلقیح توام با C. uda ATCC 491 افزایش پیدا کرد. همچنین، مشخص شد که C. uda ATCC 491 سبب تحریک کلونیزاسیون Azospirillum بدون و یا با فعالیت سلولازی به ترتیب روی ریشه های برنج و گندم می شود.
بحث و نتیجه گیری
تلقیح توام Azospirillum با C. uda ATCC 491 ممکن است به علت تحریک یا اثر افزایشی تولید اکسین و فعالیت سلولازی، باعث افزایش توسعه سیستم ریشه ای گیاه شده و در نتیجه تعداد مکان های کلونیزاسیون را در ریشه برای باکتری های مفیدی نظیر Azospirillum افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1272840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!