جداسازی باکتری حل کننده فسفات مولد آنزیم فسفاتاز از چشمه آب گرم لریا: بررسی پتانسیل حل کنندگی فسفات در حضور شاخص های مختلف

پیام:
چکیده:
مقدمه
کودهای زیستی میکروارگانیسم هایی هستند که قادرند عناصر غذایی را از شکل بلا استفاده به شکل قابل استفاده تبدیل کنند. برخلاف کود های شیمیایی، هزینه تولید کودهای زیستی کم و در اکوسیستم آلودگی به وجود نمی آورد. کودهای زیستی فسفاته می توانند به منظور افزایش محصول، جایگزین بخشی از کودهای شیمیایی فسفاته شوند. از این رو، غربال گری به منظور یافتن باکتری های حل کننده فسفات سازگار با اقلیم هر منطقه یک ضرورت است.
مواد و روش ها
در این تحقیق، از چشمه آب گرم لریا، واقع در شهرستان جیرفت، نمونه برداری شد. نمونه ها در PKV به مدت 3 شبانه روز کشت داده شدند. غربال گری باکتری های حل کننده فسفات مولد فسفاتاز روی محیط جامد اختصاصی PKV بر اساس قطر هاله، انجام شد. بهترین گونه باکتریایی توسط روش مولکولی s rDNA 16 شناسایی شد. میزان حل کنندگی فسفات این باکتری در حضور شاخص های مختلف منبع کربنی، نیتروژن، فسفات و اسیدیته اولیه محیط بررسی شد.
نتایج
نتایج حاصل از تطبیق توالی و درخت فیلوژنتیکی نشان داد که گونه فوق 97 درصد به گونه Bacillus licheniformis شباهت دارد. علاوه بر این، مطالعات نشان داد که حداکثر تولید آنزیم پس از 2 روز گرمخانه گذاری است و هم زمان با افزایش زمان گرمخانه گذاری اسیدیته نیز کاهش می یابد. بررسی منابع کربنی در میزان حل کنندگی فسفات نشان داد که گلوکز مناسب ترین منبع کربنی در تولید آنزیم و رها سازی فسفات است. بررسی حل کنندگی فسفات در حضور اسیدیته های مختلف نشان داد که اسیدیته 5 مناسب ترین است. اثر منابع مختلف فسفات نشان داد که تری کلسیم فسفات اثر در خور توجهی در افزایش فعالیت آنزیمی در طی 3 روز گرمخانه گذاری دارد.
بحث و نتیجه گیری
قابلیت تولید آنزیم فسفاتاز و رشد در اسیدیته پایین و پتانسیل بالای حل کنندگی فسفات در حضور نمک های مختلف و منابع متفاوت فسفات، اهمیت در خور توجه این باکتری را به عنوان کود زیستی نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1272842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!