تاثیر آرام سازی پیش رونده عضلانی بر شدت درد بیماران زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: یک کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درد یکی از مشکلات شایع بیماران مولتیپل اسکلروزیس است. استفاده از آرام سازی برای کاهش درد بیماران رو به افزایش است. آرام سازی پیش رونده عضلانی روشی است که باعث ایجاد آرامش در عضلات می شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آرام سازی پیش رونده عضلانی بر شدت درد بیماران مولتیپل اسکلروزیس انجام یافته است.
روش بررسی
این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده با استفاده از نمونه گیری در دسترس در مورد 70 بیمار عضو انجمن مولتیپل اسکلروزیس شهر همدان در سال های 92-1391 انجام یافته است. معیارهای ورود به مطالعه شامل: تشخیص قطعی مولتیپل اسکلروزیس، سن 65-20 سال، توانایی انجام تمرینات روزانه به مدت 20 دقیقه، احساس درد و EDSS برابر یا کم تر از 5/4 بود. بیماران به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابتدا درد بیماران در دو گروه با مقیاس دیداری سنجش درد (VAS) اندازه گیری و آموزش آرام سازی در گروه آزمون طی 12 جلسه 40 دقیقه ای سه بار در هفته به مدت 4 هفته انجام یافت و بیماران در طی 8 هفته تمرینات را در منزل انجام دادند در گروه شاهد تنها مراقبت های معمول انجام گرفت. سپس درد بیماران در دو گروه بعد از 8 هفته مجددا بررسی شد. داده ها با استفاده از آزمون های تی زوجی و مستقل در نرم افزار SPSS v.16 انجام یافت.
یافته ها
آرام سازی بر کاهش درد بیماران زن مولتیپل اسکلروزیس تاثیر معناداری داشت (05/0 p<). به طوری که در گروه آزمون میانگین شدت درد بیماران از 75/1 ± 60/4 به 88/1 ± 26/3 کاهش یافت و در گروه شاهد میانگین شدت درد از 96/1 ± 83/4 به 09/2 ± 71/4 تغییر یافت که از نظر آماری معنادار نبود (292/0= p).
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر آرام سازی پیش رونده عضلانی بر کاهش درد مزمن بیماران مورد بررسی و هزینه کم، ایمنی و سادگی آن، این اقدام می تواند به عنوان یک درمان مکمل برای کاهش درد بیماران مولتیپل اسکلروزیس مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1275109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!