ارزیابی نشانگرهای سطحی و ژن های وابسته به آن ها در سلول های بنیادی مزانشیمی ژله وارتون بند ناف انسانی

چکیده:
سابقه و هدف
ژله وارتون بند ناف منبع غنی و در دسترسی از سلول های بنیادی است که قدرت تکثیر و تمایز بالایی دارد. هدف از تحقیق حاضر، ارزیابی نشانگرهای سطحی و ژن های وابسته به آن ها در سلول های بنیادی مزانشیمی ژله وارتون بود.
مواد و روش ها
قطعاتی از ژله وارتون بند ناف انسانی تشریح و در محیط DMEM (Dulbecco''s modied Eagle''s medium) حاوی سرم جنین گاوی (Fetal bovine serum یا FBS) 20 درصد کشت داده شد. سپس آن دسته از سلول های بنیادی مهاجرت کرده از کناره های این قطعات دوباره در محیط DMEM حاوی FBS 10 درصد کشت و پاساژ داده شدند. در نهایت، نشانگرهای سطحی و ژن های وابسته به آن ها در سلول های بنیادی مزانشیمی ژله وارتون به روش فلوسایتومتری و نیز RT-PCR (Reverse-transcriptase polymerase chain reaction) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
7-5 روز بعد از کشت، سلول های بنیادی شروع به مهاجرت از قطعه بافتی کشت داده شده کردند و پس از 18-16 روز به تراکم سلولی 80 درصد رسیدند. مشاهدات میکروسکوپی سلول های بنیادی در کشت اولیه دو جمعیت متفاوت، سلول های شبه فیبروبلاستی و شبه اندوتلیالی پهن را نشان داد. تحلیل فلوسایتومتری به روش رنگ آمیزی دوگانه بیان نشانگرهای سطحی 44 CD، 73 CD، 90 CD و 105 CD و عدم بیان 34 CD و 45 CD را در این سلول ها به تصویر کشید. یافته های RT-PCR نیز نشان داد که بیان این نشانگرها در پاساژهای مختلف تغییری نکرد.
استنتاج
سلول های بنیادی ژله وارتون از مورفولوژی سلول های مزانشیمی برخوردار هستند و نشانگرهای سطحی مربوط به آن ها را بیان می کنند. هم زمان، نشانگرهای سطحی سلول های بنیادی خون ساز در آن ها بیان نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1277330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!