نگرش دانشجویان مقطع بالینی رشته پزشکی و دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد طب مکمل و جایگزین

پیام:
چکیده:
مقدمه

مطالعاتی که در ایران صورت گرفته حاکی از استفاده شایع جامعه عمومی از طب مکمل و جایگزین است. این مطالعه جهت بررسی نگرش دانشجویان پزشکی صورت گرفته تا مسئولین مربوطه بتوانند برنامه ریزی صحیحی در مورد آموزش طب مکمل داشته باشند.

روش ها

این مطالعه در 228 نفر از دانشجویان مقطع بالینی رشته پزشکی و دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1392انجام شد. برای بررسی نگرش از پرسشنامه ای CAIMAQ استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (851/0) تایید شد. برای توصیف داده ها از آماره های توصیفی و برای تحلیل داده ها، از تحلیل عاملی استفاده شد.

یافته ها

2/77 درصد از شرکت کنندگان، کارآموز-کارورز و بقیه دستیار تخصصی بودند.70 نفر از شرکت کنندگان مذکر بودند. 6/94 درصد شرکت کنندگان بر این عقیده بودند که سلامت روانی تاثیر به سزایی در بهبود بیماری دارد. تحلیل عاملی انجام شده نشان داد که پنج عامل 09/48 درصد واریانس نظرات شرکت کنندگان را تبیین می کنند. 4/97 درصد پاسخ دهندگان نگرش مثبت به نقش فزاینده مراقبت از سلامت در بیمار - پزشک داشتند. در مورد تمایل به طب مکمل و مداخلات آرام سازی به ترتیب 3/55 درصد و 64 درصد شرکت کنندگان نظر مثبت داشتند.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که میزان نگرش شرکت کنندگان به طب مکمل کم تا متوسط می باشد و لازم است با آموزش و استمرار آن به این افراد، دانش آن ها را نسبت به طب مکمل بهبود بخشید.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1281348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!