شاخص توده چربی بدن (FMI) در مقایسه با شاخص توده وزن بدن (BMI) در تعیین چاقی کودکان پیش دبستانی

چکیده:
زمینه و هدف
شاخص توده وزن بدن (Body Mass Index: BMI) یکی از متداول ترین روش های آنتروپومتریکی تشخیص چاقی است. هدف از این مطالعه بررسی حساسیت و ویژگی صدک های BMI استاندارد 2000 CDC (Center of Disease Control 2000) در تشخیص چاقی کودکان پیش دبستانی در مقایسه با چاقی واقعی بر اساس معیار شاخص چربی بدن (Fat Mass Index FMI:) و مقایسه وضعیت اضافه وزن و چاقی براساس دو معیار ذکر شده است.
روش کار
قد، وزن و ضخامت چین پوستی ناحیه سه سر پشت بازو در 603 کودک پیش دبستانی شهر تهران اندازه گیری شد. از تقسیم وزن (به کیلوگرم) به مجذور قد (به متر) BMI و از تقسیم میزان توده چربی (به کیلوگرم) به مجذور قد (به متر) FMI کودکان محاسبه شد. BMI برابر صدک 85 تا 95 استاندارد مرجع 2000 CDC به عنوان معیار اضافه وزن و 95 BMI ≥ به عنوان معیار چاقی منظور شد. همچنین، FMI بیش از صدک 90 به عنوان معیار چاقی واقعی در نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد بر اساس BMI میزان شیوع چاقی و اضافه وزن در بین کودکان پیش دبستانی به ترتیب 1/5 و 8/9 درصد بود، هرچند درصد شیوع اضافه وزن و چاقی در پسران بیشتر از دختران بود. تفاوت معنی داری بین دو جنس به لحاظ شیوع اضافه وزن و چاقی وجود نداشت (834/0= p، 211/0= p). همچنین، 46 درصد از کودکان واقعا چاق و 4/0 درصد از کودکانی که بر اساس FMI چاق نبودند، با استفاده از معیار BMI چاق تشخیص داده شدند. به علاوه، با استفاده از FMI به عنوان معیار چاقی واقعی حساسیت و ویژگی صدک 90 BMI در تعیین چاقی به ترتیب 73 و 4/97 درصد به دست آمد.
نتیجه گیری
علیرغم داشتن ویژگی بالا، BMI حساسیت نسبتا کمی داشته و ممکن است کارایی کمی در تشخیص چاقی کودکان داشته باشد. همچنین، به نظر می رسد در مقایسه با BMI، FMI معیار مناسب تری برای تعیین چاقی در کودکان است. با وجود این، به دلیل نبود استانداردهای مرجع دقیق در مورد FMI مطالعات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1283294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!